Foto verwoeste cabine laat belang vluchtroute machinist zien

Een botsing tussen een NS-intercity en een vrachtwagen vol fruit heeft afgelopen donderdag wonderbaarlijk genoeg geen levens gekost. Wonderbaarlijk, als je ziet hoe de cabine van de treinmachinist eruitziet. Bij het ongeluk raakten vijf personen lichtgewond.
"Mijn collega heeft gelukkig op tijd weg kunnen komen, maar dit illustreert wél heel duidelijk waarom we zo hameren op het vrijhouden van de vluchtdeur van de machinist", schrijft machinist Edwin van der Vegte op LinkedIn.
Op de foto is te zien dat de cabine volledig is verwoest en het raam op ooghoogte van de machinist is ingedeukt.
Deur vrijhouden
Gisteren legde machinist Anton van den Tweel aan RTL Nieuws uit waarom het zo belangrijk is om de deur van de machinist in de trein vrij te houden. Wanneer een machinist in de verte iets onverwachts ziet opdoemen, wordt de noodrem ingedrukt, ontvangen collega's in de buurt een waarschuwing en brengt de machinist zichzelf in veiligheid.
Dat gebeurt via het deurtje achterin de cabine, waar in moderne treinen een bordje bij staat met: uitgang vrijhouden. Van den Tweel adviseert alle nieuwe machinisten om altijd, zeker op stations als Schiphol, goed te controleren of er geen koffers of andere spullen voor de deur liggen. "Het is je vluchtweg."
Vervelende reacties
Treinpersoneel krijgt volgens machinist Van der Vegte weleens vervelende reacties, wanneer mensen worden gewezen op het vrijhouden van de deur. "Mensen zetten geregeld stapels koffers voor de deur bij een dubbeldekker, of een fiets in het gangetje."
Door de botsing van afgelopen donderdag is tot zeker komende vrijdag geen treinverkeer mogelijk tussen Den Bosch en Geldermalsen. Het spoor is namelijk beschadigd geraakt.
Hoe de trein met volle vaart tegen de vrachtwagen is gebotst, zie je hier:
