'Help, mijn post heeft geen likes!' Maakt Instagram mensen gek?
Instagram toont in sommige landen geen likes meer bij posts omdat dat beter zou zijn voor de geestelijke gezondheid van gebruikers. Veel gebruikers zouden zich daar te veel op focussen. Maar is dat zo? En wat vinden Nederlands belangrijkste influencers er zelf van? "Ik zou het jammer vinden als het hier zou verdwijnen", zegt vlogger Enzo Knol.
Instagram verwijdert in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Ierland, Italië en Brazilië het aantal likes en videoweergaven onder posts op Instagram. Het moet de 'sociale druk' op gebruikers verminderen.
Last van druk
Voor veel van hen is het aantal likes de maat van het succes van een post. Uit onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen van gebruikers daardoor wordt beïnvloed. Veel likes zorgen voor meer zelfvertrouwen, minder duimpjes voor minder. Sociale media zouden dus slecht zijn voor de geestelijke gezondheid van gebruikers. Vooral jongeren zouden daar gevoelig voor zijn.
Volgens mediapedagoog Freek Zwanenberg hebben sommige mensen daar echt last van. "Voor sommige mensen kan het heel erg hun leven gaan beheersen. Ze gaan heel erg hun gedrag in het dagelijks leven aanpassen omdat ze in hun hoofd al bezig zijn met likes. Mensen halen nu de gekste capriolen uit. Je wil zo veel mogelijk likes halen. Het gaat heel erg over status."
Cool met veel likes
Dat bevestigt de populaire vlogger Enzo Knol, die op Instagram 1,5 miljoen volgers heeft. "Het is een soort meting voor veel mensen. Die nemen zich voor dat ze een bepaald aantal likes willen halen en als dat niet lukt, raken ze gefrustreerd."
Daarnaast begrijpt hij dat het aantal likes op sommige scholen tot een soort competitie leidt. "Ik kan me voorstellen dat er wedstrijden gaande zijn op scholen, wie de meeste likes haalt. Dat mensen tegen elkaar zeggen: kijk eens hoeveel likes ik heb. En dat veel likes zorgen dat mensen cool zijn en andere mensen niet."
Druk van perfecte plaatje
De bekende influencer Anna Nooshin heeft 878.000 volgers op Instagram. Ze is blij met de proef van Instagram. "Ik denk dat het een goede ontwikkeling is en voor veel jongeren de druk zal wegnemen van 'het perfecte' plaatje willen creëren voor de likes."
Mediapedagoog Zwaneneberg zegt de stap van het sociale medium te bewonderen. "Het besluit is curieus, dit is natuurlijk wel waar dit platform op draait." Hij twijfelt ook of het sociale medium het doorzet. "Ik vind dit heel nobel, maar tegelijkertijd: iedereen die een beetje een influencer is, leeft op die likes."
Informatie voor influencers zichtbaar
Dat valt wel mee, zegt vlogger Knol. "Als je een geverifieerde account hebt, met een vinkje achter je naam, dan maakt het aantal likes niet zoveel uit. Ik kan op mijn account heel veel zien over de bezoekers, bijvoorbeeld hoeveel mensen mijn berichten hebben bekeken. Daarvoor maakt het aantal likes niet zo veel uit. Maar voor mensen met een normaal account is dat natuurlijk anders."
Dat zegt ook Nooshin: "Voor influencers en content-creators hoeft het niet slecht te zijn, als het goed is blijf je je eigen likes gewoon zien en kun je die dus communiceren naar eventuele advertentiepartners."
Verschillende meningen
Al met al is Nooshin erg te spreken over het experiment van Insta. "Ik denk alleen maar een mooie ontwikkeling."
Knol denkt daar iets anders over. "Ik zou het jammer vinden als de likes zouden verdwijnen." Tegelijkertijd relativeert Knol het belang van de duimpjes. "Mensen moeten zich niet zo druk maken om het aantal likes. Er zijn een stuk belangrijkere dingen."
Instagram: mensen moeten zich op hun gemak voelen bij ons
"We willen dat Instagram een plek is waar mensen zich op hun gemak voelen en zich vrij kunnen uiten. Dit betekent onder andere dat we mensen willen helpen zich te focussen op de foto's en video's die ze delen, niet op hoeveel likes ze krijgen. We testen nu in meer landen, zodat we kunnen leren van onze wereldwijde community en hoe dit de ervaringen van mensen op Instagram ten goede kan komen" laat Tara Hopkins van Instagram weten aan RTL Nieuws.