Veelgestelde vragen
Hoe kan ik me aanmelden voor een programma of een opname bijwonen?
Wil je je aanmelden als kandidaat voor een programma of als publiek één van onze programma’s bijwonen? Dan kun je je via deze pagina opgeven.
Waarom is het volume zo hard tijdens reclames/programma’s?
Programma’s: RTL heeft hierover veel contact met de producenten van de programma’s. Wat voor de één als storend wordt opgevat, wordt voor de ander als zeer prettig beschouwd. Voor sommige kijkers is het een gemis als er geen achtergrondmuziek is. RTL kiest voor een balans en hoopt dat u daar begrip voor heeft.
Reclame: sommige commercials lijken harder in volume. Dit komt doordat er meer ‘luidheid’ is gecreëerd door alle onderdelen in het totale geluid hetzelfde volume te geven. Bijvoorbeeld door de spreker, de voice-over en de muziek op een even hoog volume af te spelen. Omdat RTL de commercials niet zelf maakt, kunnen wij de ‘luidheid’ niet aanpassen. Wel zijn we aan het onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen.
Waarom krijg ik zoveel reclames te zien?
RTL Nederland mag van de overheid 12 minuten reclame per klokuur uitzenden. Wij overschrijden deze limiet nooit. Met deze reclame-inkomsten is het voor ons mogelijk om programma’s te maken en buitenlandse films en series aan te kopen.
Waarom kan ik de reclame niet doorspoelen?
In samenspraak met de TV-aanbieder is besloten dat reclame niet meer kan worden doorgespoeld. Zonder deze reclame-inkomsten is het onmogelijk om onze programma’s te maken of om buitenlandse films en series aan te kopen.
Het beeld en de ondertiteling lopen niet synchroon. Hoe kan ik dit oplossen?
We raden je aan om de TV-ontvanger opnieuw op te starten. Dit biedt vaak de oplossing. Mocht je toch nog problemen ervaren, dan kun je het beste contact opnemen met je TV-aanbieder.
Hoe kan ik een RTL-programma terugkijken?
Met TV Gemist (Videoland) kun je tot 7 dagen na uitzending je favoriete RTL-programma’s terugkijken, zonder betaald abonnement. Meer informatie over TV Gemist vind je hier.
Waarom starten programma’s niet op de aangegeven tijd?
De programmering van RTL is een mix van live-uitzendingen en eerder opgenomen series en programma’s. Daarnaast hebben we reclameblokken die niet op elk moment een programma kunnen onderbreken. Hierdoor is het mogelijk dat de start- en eindtijden van bepaalde programma’s iets kunnen afwijken van de schema’s in de tv-gidsen. We streven er naar om altijd stipt op tijd te beginnen.
Waarom worden wijzigingen in de programmering niet aangepast in de tv-gids?
Programmagidsen worden altijd 4 tot 6 weken van tevoren gedrukt. Hierdoor kunnen we wijzigingen op korte termijn niet in de tv-gids meenemen. De digitale tv-gids van je provider zou wel helemaal up-to-date moeten zijn.
Waar kan ik de recepten van Hugo uit Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven vinden?
Je kunt alle recepten hier vinden.
Waar kan ik beelden uit een programma opvragen?
Bijna alle Nederlandse programma’s zijn na te bestellen via: program.sales@rtl.nl. Als RTL de rechten nog heeft van een programma is het mogelijk om een mp4-file aan te vragen, mits het programma niet ouder is dan tien jaar. Alles langer dan tien jaar geleden en buitenlandse programma’s kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. De dupliceerkosten bedragen €65.
Wil je één of meerdere afleveringen bestellen, stuur dan een e-mail met daarin je naam, adres en de uitzenddatum van de aflevering(en) waar het om gaat. Er kan niet op inhoud van de aflevering gezocht worden. Vervolgens sturen we je een factuur. Na het ontvangen van de betaling sturen wij de file(s) z.s.m. naar je op.
Het is niet mogelijk om kopieën van het zogenaamde ruwe materiaal te bestellen. RTL ontvangt veel verzoeken om mee te werken aan diverse onderzoeken. Wij kunnen deze verzoeken niet in behandeling nemen. Wij mogen niet meewerken aan het verkrijgen van bewijsmateriaal d.m.v. onze content.
Gebruik in de klas: het is mogelijk om voor onderwijsdoeleinden fragmenten uit een RTL-programma te bestellen en te gebruiken. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Het fragment mag niet gekopieerd worden en het mag niet op internet worden gepubliceerd.
Gebruik in een beschermde leeromgeving: voor gebruik binnen een leeromgeving of opnemen van de fragmenten in een curriculum moet een licentie (educatief licentietarief) worden afgesloten. Mocht je de aflevering die je zoekt willen bestellen, dan ontvangen wij graag meer informatie over hoe je dit wilt gebruiken, zodat wij een gepaste prijsopgave kunnen verstrekken.
Aanvragen voor items uit nieuwsprogramma’s: om de objectiviteit van onze nieuwsprogramma’s te waarborgen, is het niet mogelijk om items of uitzendingen van het nieuws op te vragen. Zolang de uitzending op Videoland/TV Gemist of RTL Nieuws staat, kunt u de uitzending via die weg zien. Als deze niet meer online staan, kunnen we je helaas niet verder helpen.
Ik ben benaderd om mee te doen met een programma. Klopt het dat ik daarvoor moet betalen?
Tape-on-desk (TOD) programma’s zijn programma’s die door een producent ‘kant-en-klaar’ bij RTL worden aangeleverd. Dat wil zeggen dat de producent zelf afspraken heeft gemaakt met sponsoren over de financiering van (de productie van) het programma.
Voor ondernemers bieden verschillende televisieproducenten de mogelijkheid om met een dynamische videoreportage deel te nemen aan een TOD programma. De programma’s van deze producenten worden vervolgens uitgezonden op een van de zenders en/of platforms van RTL. Ondernemers worden voor eventuele deelname benaderd door de betreffende producent. De ondernemer gaat bij deelname aan het programma een overeenkomst aan met de producent (niet met RTL), waarin onder meer de door de ondernemer aan de producent verschuldigde vergoeding staat opgenomen.
De ondernemer levert, als sponsor, een financiële bijdrage aan de totstandkoming van het programma. RTL is ten aanzien van het uitzenden van het programma een overeenkomst met de producent aangegaan. Als gevolg van het uitzenden van het programma op één van de zenders en/of platforms van RTL verkrijgt de ondernemer (consumenten)bereik en naamsbekendheid. Daarnaast krijgt de ondernemer vaak het desbetreffende fragment van het programma aangeleverd ten behoeve van haar eigen (commerciële) doeleinden (website, social media kanalen, beurzen, etc.).
Waar kan ik mijn idee voor een programma indienen?
Wij nemen geen ideeën voor TV formats meer in behandeling. Door de grote hoeveelheid ideeën die wij dagelijks toegestuurd krijgen, is het voor ons niet meer mogelijk om alle voorstellen de aandacht en feedback te geven die ze verdienen. Wij adviseren om jouw idee te mailen naar een producent.
Hoe kan ik stemmen voor Holland's Next Top Model?
- Ga naar rtl.nl/hntm en klik op de knop ‘stemmen’.
- Je krijgt een inlogscherm. Log in met het account dat je ook voor Videoland gebruikt
- Als je bent ingelogd, kun je stemmen op je favoriet.
- Bevestig je keuze
- Je hebt gestemd. Bekijk de uitslag in de finale
Stemmen kan niet via sociale media, sms of bellen.
Wanneer kan ik stemmen?
We starten de stemronde op als de halve finale op Videoland staat. Dat is op 25 november. Je kunt stemmen t/m de finale op 2 december. We sluiten de stemronde in de finale.
Moet ik een RTL.nl account hebben om te stemmen?
Ja, als je wilt stemmen heb je een RTL.nl account nodig. Gebruik hiervoor het account waarmee je bent ingelogd op Videoland.
Kost het geld om te stemmen?
Nee, het stemmen is gratis.
Hoe vaak mag ik stemmen?
Eén keer per stemming.
Kan ik mijn stem delen via social media?
Nee.
Ik kan de stempagina niet vinden, wat moet ik doen?
Is er in de dagelijkse uitzending of liveshow een stemronde aangekondigd, ga naar rtl.nl/hntm en druk op de knop ‘stemmen’.
Als je inlog met je account die ook voor Videoland gebruikt, kom je op de stempagina
De app doet het niet goed, wat moet ik doen?
Probeer het eerst op een ander apparaat of andere browser.
Worden er persoonlijke gegevens van mij gebruikt?
Lees hiervoor de privacy consent pagina van RTL https://privacy.rtl.nl/privacy-statement
Worden er cookies opgeslagen?
Nieuwe gebruikers krijgen een cookiescherm om cookies te accepteren of te weigeren. Daarnaast is er de optie ‘Cookie Instellingen’ (in de footer op rtl.nl), waarmee je de cookie instellingen direct kunt aanpassen.
Mag ik beelden van RTL plaatsen op social media?
Het is niet toegestaan om videobeelden van afleveringen te publiceren. Bedrijven kunnen hiervoor een licentie aanvragen via: program.sales@rtl.nl.
Wat is het Privacy- en cookiestatement van RTL?
Alle informatie over ons Privacy- en cookiestatement kan je hier vinden.
Hoe kan ik mijn RTL-account verwijderen?
Ga naar account.rtl.nl en log in. Zorg ervoor dat je abonnementen zijn opgezegd en je geen openstaande facturen meer hebt. Vervolgens kan je jouw account verwijderen. Nadat het RTL-account is verwijderd kan je niet meer inloggen bij onze diensten (Videoland, Buienradar, RTL.nl en RTL Nieuws).
Kan ik een rondleiding krijgen bij RTL?
Een rondleiding bij ons is helaas niet mogelijk. Je kunt wel deelnemen aan de Hillywood Tours, waarmee je een uitgebreide rondleiding over het Media Park krijgt. Wil je een kijkje nemen achter de schermen van een specifiek programma, dan kun je contact opnemen met de producent daarvan.
Zijn er vacatures of stagemogelijkheden bij RTL?
RTL is een jonge, dynamische organisatie met een informele, maar professionele sfeer. We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe collega’s om de verschillende afdelingen te versterken. Hier kun je alle actuele vacatures vinden.
Hoe kan ik een abonnement aanschaffen?
Ga naar www.rtl.nl/premium en volg de stappen
Als je al een account hebt bij RTL, kun je inloggen en de stappen volgen.
Ook kun je een abonnement aanschaffen met Google of Apple via hun stores. Je maakt dan gebruik van Google of Apple account.
Wat zijn de kosten van een RTL premium abonnement?
4.99 per jaar
Hoe kan ik opzeggen?
Ga naar de website account.rtl.nl > Abonnement
Selecteer het abonnement wat je wilt opzeggen en klik Abonnement opzeggen.
Je kunt gebruik maken van je abonnement tot het einde van je looptijd. Hierna wordt je abonnement automatisch opgezegd. Je kunt natuurlijk nog steeds RTL Nieuws en Entertainment gratis gebruiken.
Ik heb RTL Premium aangeschaft via jullie website. Werkt het abonnement op de website en de app?
Ja, je kunt inloggen met je account op zowel de website als de app.
Ik heb RTL Premium aangeschaft via de Google of Apple store. Werkt het abonnement op de website en de app?
Nee, je op dit moment alleen met je abonnement via Apple of Playstore op de app gebruiken.
Ik heb per ongeluk RTL Premium aangeschaft en wil ervan af (binnen 14 dagen). Hoe doe ik dat?
Je kunt je abonnement opzeggen. In de voorwaarde staat dat je afstand doet van herroepingsrecht, er vindt dan ook geen terugbetaling plaats
Mijn e-mailadres wordt herkend maar ik heb geen abonnement, hoe kan dat?
Misschien heb je in het verleden ingelogd op een van onze diensten.
Welke betaalmiddelen accepteren jullie?
iDeal
Waarom moet ik een RTL account aanmaken voor een RTL Premium abonnement?
Zo kunnen we controleren dat jij diegene bent die een abonnement hebt aangeschaft en zo voorkomen dat anderen jouw abonnement gebruiken. Je kunt dit account gebruiken op alle diensten van RTL, zoals Videoland, Buienradar en RTL Nieuws en Entertainment.
Mijn betaling is mislukt, wat moet ik doen?
Kijk of er voldoende saldo op je rekening staat. Je kunt altijd opnieuw een betaling proberen te doen. Ga naar account.rtl.nl > Abonnement, selecteer RTL Nieuws en Entertainment en activeer je abonnement
Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat moet ik doen?
Neem contact met ons customercare@rtl.nl op zodat we op zoek kunnen gaan naar je gegevens
Ik heb RTL Premium aangeschaft via jullie website, maar ik zie nog steeds advertenties. Wat kan ik doen?
Probeer uit te loggen en daarna opnieuw in te loggen, mocht dat niet werken, neem contact op met customercare@rtl.nl
Moet ik betalen om RTL Nieuws en Entertainment te kunnen gebruiken?
Nee, je kunt er ook voor kiezen om gratis te gebruiken. Je krijgt dan wel advertenties te zien.
Hoeveel advertenties krijg ik te zien op RTL Nieuws en Entertainment als ik niet wil betalen?
Dat is afhankelijk van hoeveel gebruik je maakt van RTL Nieuws en Entertainment. We tonen advertenties tussen de artikelen en tijdens het afspelen van de video.
Worden mijn gegevens gedeeld met derden als ik niet wil betalen?
Wij delen geen informatie met derden. Wel maken we, als je voor gepersonaliseerde advertenties gekozen hebt, gebruik van cookies om informatie op te slaan. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om informatie op te slaan. Deze informatie gebruiken adverteerders om advertenties beter af te stemmen op jouw interesse.