Stem van Diederik Ebbinge in Aldi-reclames ingeruild voor AI-versie: 'Het zijn rare tijden'
Diederik Ebbinge (54) is bij het grote publiek vooral bekend als acteur, maar je kunt 'm ook kennen van de Aldi-reclames, waarvan hij bijna vier jaar de stem was. Diederik heeft echter te horen gekregen dat de samenwerking tussen hem en de supermarkt stopt, zo vertelt hij aan het 'AD'. Hij is te duur geworden en wordt vervangen door een AI-versie.
"Ik red me wel, maar voor veel acteurs die met hun stem wat kunnen bijverdienen is dit een vervelende ontwikkeling"
Afgelopen woensdag kwam het nieuws naar buiten dat Diederik vervangen wordt door een AI-stem. Voor Diederik kwam dit als een verrassing, hij was hierover niet ingelicht. Het is bovendien een primeur, niet eerder werd een AI-versie ingezet voor supermarktreclames. "Ik red me wel, maar voor veel acteurs die met hun stem wat kunnen bijverdienen is dit een vervelende ontwikkeling. Laat staan voor geluidsstudio’s. Het zijn rare tijden!" aldus Diederik tegen het AD.
Hij voegt eraan toe dat dit mogelijk een voorbode is voor wat komen gaat. Aldi heeft de eerste stap gezet. De vraag is hoeveel bedrijven gaan volgen en wat de consequenties zullen zijn.
Uit een onderzoek van de Kunstenbond, die stemacteurs en anderen uit de creatieve sector vertegenwoordigt, is gebleken dat er grote zorgen zijn over de werkgelegenheid. Bijna 96 procent geeft aan niet zeker te weten of zij hun baan kunnen behouden met de komst van AI in hun sector.
De reden voor het inzetten van AI? Geld besparen. Aldi geeft aan dat het inzetten van een AI-versie ervoor zorgt dat zij hun producten zo goedkoop mogelijk kunnen blijven aanbieden. Bovendien is een AI-stem 'nooit verkouden'. Diederik geeft aan het baantje bij de Aldi te gaan missen, want 'je hecht je aan de mensen waarmee je werkt'.