PowNed zendt omstreden documentaire over afslankmiddel Ozempic toch uit
De documentaire 'PowNed of View: De Prikpen', over het diabetesmedicijn Ozempic, is woensdag te zien op televisie. Dat meldt PowNed-voorzitter Dominique Weesie maandag aan het ANP. De documentaire werd eerder teruggetrokken omdat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) volgens Weesie dreigde met een boete. De documentaire zou mogelijk reclame maken voor het diabetesmedicijn.
"Het blijft pijn doen, want het staat op gespannen voet met persvrijheid"
"We hebben onze juristen laten kijken naar de uitzending zoals die oorspronkelijk was bedoeld", zegt Dominique. "Daarbij hebben ze een hele lijst gemaakt met aanpassingen om geen gedoe te krijgen met de inspectie." Op basis daarvan zijn 'de nodige veranderingen doorgevoerd'. Zo wordt de naam van het medicijn maar één keer genoemd en worden verpakkingen en spuiten bedekt door het woord 'censuur' of een paarse krokodil.
"Het blijft pijn doen, want het staat op gespannen voet met persvrijheid", zegt Dominique. "Maar wij blijven een kleine omroep en kunnen het gevaar niet lopen om een boete te krijgen van minimaal 150.000 euro." De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) liet eerder ook al weten niet blij te zijn met de eventuele maatregel.
Dominique denkt 'dat het nog steeds een geslaagd document is geworden'. "Maar wel met de nodige aanpassingen." De documentaire wordt woensdagavond om 20.30 uur uitgezonden op NPO 3.
De IGJ is benaderd voor een reactie, maar heeft nog niet laten weten of zij de documentaire (na) woensdag gaan bekijken en beoordelen. De toezichthouder liet eerder weten 'altijd achteraf' te toetsen 'en ook naar aanleiding van meldingen die we over - in dit geval - een uitzending ontvangen'. "Het is aan programmamakers om op de hoogte te zijn van geldende wet- en regelgeving."