Lotus: niet meer pk's, maar minder gewicht
De meest fabrikanten van sportwagens proberen hun auto's meer pk's te geven zodat ze sneller zijn. Het Britse Lotus pakt het anders aan en probeert het gewicht steeds te verlagen.
Volgens Lotus gaat niet om het aantal cilinders, vermogen, koppel of luchtweerstandscoëffiënt, maar om kilo's. Minder kilo's, welteverstaan. ''Dit jaar hebben we al 207 kilo van het gewicht van onze auto's af gehaald'', klinkt het trots.
De Lotus Evora Sport 410
De Lotus Evora Sports 410 weegt nu nog maar 1325 kilo, dat is 70 kilo of 5 procent minder dan zijn voorganger. En de Exige Sport 350 weegt nog maar 1085 kilo, dat is 91 kilo (7,7 procent) minder dan de Exige S.
Hoe doen ze dat eigenlijk? Ze werken met een chassis dat geheel uit aluminium bestaat en maar 68 kilo weegt. Dat is de helft van wat andere chassis wegen en het is ook nog eens makkelijker te maken en makkelijker aan te passen voor de verschillende modellen van Lotus.
Lotus Exige Sport 350
Verder gebruikt Lotus veel koolstofvezel. Zo scheelt het 6 kilo nu de sportstoelen van koolstof zijn gemaakt. Elk onderdeel van de wagens wordt trouwens onder de loep genomen om gewicht te besparen. Al die kilo's bij elkaar tikken lekker aan bij gewichtsbesparing.
De sportwagens van Lotus zijn duidelijk lichter dan concurrenten. Zo weegt een Porsche 911 1490 kilo, de Lamborghini Huracán 1422 kilo en de Ferrari California T 1625 kilo.