Economie

Deuren dicht, webshop open: aantal fysieke kledingwinkels daalt hard

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPDeuren dicht, webshop open: aantal fysieke kledingwinkels daalt hard
RTL

De lege winkelstraten deden het al vermoeden: het aantal kledingzaken in Nederland is de afgelopen vier jaar met negen procent gedaald. Het aantal online kledingwinkels nam in diezelfde periode met 75 procent juist fors toe.

Dat blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De sterk veranderende markt heeft ook weerslag op het aantal banen in de kledingretail. Bij fysieke winkel werken nu ruim 6000 personen minder dan in 2013, een daling van 10 procent. Bij de online kledingwinkels is wel meer werk. Sinds 2013 kwamen er 3500 banen bij, een stijging van 76 procent. 

Online omzet groeit

Die online winkels doen goede zaken: de omzet van kleding is in 2016 met bijna 15 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Toch koopt de consument het merendeel van de kleding en modeartikelen nog altijd in de fysieke winkel.
 
Het totale aantal fysieke kledingwinkels daalde naar 9020. Daar staan inmiddels 8720 webshops tegenover.
 

Daling per soort:

  • Het aantal dames- en herenzaken nam sinds 2013 elk jaar met 6 procent af.
  • Het aantal algemene kledingzaken met 5 procent.
  • Bij fysieke winkels in baby- en kinderkleding was de afname met 23 procent.

Meer winkels

Daarmee is het totale aantal kledingzaken in Nederland wel toegenomen. De afgelopen vier jaar groeide het aantal retailers met 19 procent naar 17.740. De meeste kledingwinkels staan in Noord-Holland, de minste in Flevoland. 

Lees meer over
CBSEconomieRetailWebwinkel