Aantal oude diesels hard gedaald, maar effect milieuzones heeft grens
Het aantal oude diesels in ons land is in zeven jaar tijd fors gedaald. In Rotterdam en Utrecht, steden die een milieuzone invoerden, zijn bovengemiddeld veel oude diesels verdwenen. Maar het effect van de milieumaatregelen lijkt een ondergrens te hebben.
In Utrecht, dat een milieuzone heeft ingevoerd en een premie betaalde aan autobezitters die hun auto lieten slopen, daalde het aantal diesels vanaf de invoering van die maatregelen bovengemiddeld hard.
Maar het effect lijkt uitgewerkt, want de daling van het aantal dieselauto's dat is gebouwd voor 2001 is inmiddels bijna in lijn met het landelijke gemiddelde van 20 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Daling in Utrecht vlakt af
In Utrecht staan nu nog bijna 1500 oude diesels geregistreerd, dat waren er in 2010 nog 8700. Een kleine groep autobezitters lijkt zich dus niets aan te trekken van alle milieumaatregelen, al heeft Utrecht van de vier grote steden inmiddels wel de minste oude diesels.
Ook in Rotterdam is het effect van milieumaatregelen goed te zien. Vorig jaar deed bijna de helft van de eigenaren van oude diesels hun wagen van de hand, het aantal auto's daalde van ruim 4000 naar 2200. En ten opzichte van 2010 daalde het aantal oude diesels in de havenstad met maar liefst 86 procent, van ruim 16.000 tot 2200.
Versterkend effect milieumaatregelen
Vooral in onderstaande grafiek, met de procentuele daling per jaar, is goed te zien dat milieumaatregelen een versterkend effect hadden op de daling van het aantal diesels in de vier grote steden.
In Utrecht en Rotterdam uitschieters in de jaren dat maatregelen van kracht werden, in Den Haag en Amsterdam, waar geen milieuzone of een sloopregeling is, blijft de daling ongeveer gelijk met het landelijk gemiddelde.
Amsterdammers hebben de meeste
Sinds 2010 daalde het aantal oude diesels in ons land van 570.000 naar 155.000 begin dit jaar, omgerekend 73 procent minder. Amsterdammers hebben als het om de vier grote steden gaat, nog de meeste oude diesels op naam staan, 5500 om precies te zijn.