Economie

Ongevraagde reclamefolders verboden in Amsterdam, ja/ja-sticker mag

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANPOngevraagde reclamefolders verboden in Amsterdam, ja/ja-sticker mag
RTL

De gemeente Amsterdam mag van de rechtbank een ja/ja-sticker invoeren voor reclamefolders, waardoor Amsterdammers alleen nog folders krijgen als ze die sticker op hun brievenbus hebben. Winkeliers probeerden de invoering tegen te houden met een rechtszaak.

Maar de Amsterdamse rechtbank geeft de gemeente gelijk. De nieuwe regel gaat op 1 januari in, laat een woordvoerder van de gemeente weten. "Ik denk en hoop dat op korte termijn heel Nederland dit Amsterdamse voorbeeld gaat volgen", reageert wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho. 

Volgens bronnen is de rechtszaak in Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zaanstad nauwlettend in de gaten gehouden. 

Opt-uit wordt opt-in

De uitspraak van de rechter betekent dat mensen die nog aanbiedingen van winkels om de hoek willen ontvangen, een ja/ja-sticker moeten aanvragen. Dat was altijd andersom: mensen die géén folders wilden, moesten daar een sticker voor aanvragen.

Van een opt-out-systeem, waarbij bewoners het moesten zeggen als ze géén folders willen, gaat Amsterdam nu naar een opt-in-systeem.

Tegen papierverspilling

Het doel van de maatregel is om te voorkomen dat reclamefolders ongelezen bij het oud papier belanden, met alle gevolgen voor het milieu van dien. Bij huishoudens zonder sticker op de deur, wordt volgens de gemeente de helft van de folders ongelezen weggegooid. Als zij geen folders meer krijgen, levert dat volgens Amsterdam een besparing van 1,8 miljoen kilo papier per jaar op. 

De rechtszaak was aangespannen door brancheorganisaties Kvgo, Spotta en MailDB, die vonden dat het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad genomen is op basis van foute informatie.

Bovendien wordt de reclamefolderbranche 'onevenredig' financieel benadeeld, aldus de klagers. De rechtbank veegt alle bezwaren van de eisers van tafel, omdat 'een deugdelijke grondslag' ontbreekt. 

Hoger beroep

Met die uitspraak zijn de brancheorganisaties het niet eens. "De rechtbank heeft te weinig oog gehad voor de solide argumenten van de partijen", aldus een teleurgestelde advocaat Tom Barkhuysen. "De motivering is niet overtuigend." 

Omdat de belangen die op het spel staan 'heel groot zijn', gaan de brancheorganisaties 'hoogstwaarschijnlijk' in beroep tegen de uitspraak, aldus Barkhuysen. "Dat overwegen we zeer serieus, maar er moet nog een formeel besluit over genomen worden."

Teleurstelling bij drukkers

Ook bij drukkerij-belangenbehartiger Kvgo teleurstelling. Wat de gevolgen voor de branche precies zijn, is overigens nog maar de vraag, laat woordvoerder Wolfgang Gielissen weten. Sommige bedrijven zullen er misschien zelfs van profiteren, denkt hij. "Veel van die advertenties worden mogelijk nu in de gratis huis-aan-huisbladen geplaatst, die dan dikker zullen worden."