Amsterdam bouwt grootste nieuwbouwwijk ooit: Haven-Stad
Amsterdam gaat het tekort aan woningen te lijf met een ambitieus plan. De stad wil waar nu nog vooral industrie en havens zijn een compleet nieuw stadsdeel uit de grond stampen.
Als de plannen voor Haven-Stad allemaal gerealiseerd worden, levert dat in 2040 uiteindelijk 70.000 huizen op, goed voor zo'n 150.000 mensen. Ter vergelijking: sinds 2000 werden in totaal (vrije markt en sociale huur) 67.089 woningen in de hoofdstad gebouwd.
Er worden huizen gebouwd voor sociale huur (40 procent), het middensegment (40 procent) en de vrije sector (20 procent), belooft de gemeente. Het wordt een stad binnen de stad "Het is qua omvang vergelijkbaar met Leiden", zegt een woordvoerder.
Meer dan Leidsche Rijn
Het is, als alles goed gaat, het grootste nieuwbouwproject van een Nederlandse stad ooit. In de Utrechtse Vinex-wijk Leidsche Rijn is bijvoorbeeld 'slechts' plaats voor 80.000 inwoners.
Het nieuwe Amsterdamse stadsdeel gaat grotendeels gebouwd worden binnen de ringweg A10, aan beide kanten van het IJ.
Behalve woningen moet er ook ruimte komen voor bedrijven, maar niet alle ongeveer 1000 bedrijven die er nu zitten. Voor bedrijven die stank- of geluidsoverlast veroorzaken of teveel fijnstof uitstoten, is geen plaats. De stad hoopt bedrijven uit de creatieve sector te lokken.
Bedrijven moeten verhuizen
Voorlopig blijft een fiks aantal bedrijven er sowieso nog zitten. Met drie grote bedrijven heeft de gemeente afgesproken dat zij tot ten minste 2040 mogen blijven en een andere groep bedrijven mag tot 2025 blijven.
Er is ook nog een aantal bedrijven waar de gemeente nog helemaal niets mee heeft afgesproken: "Daar gaan we mee in gesprek", vertelt de woordvoerder.
Pas in 2029 begint de bouw van woningen en bedrijven pas echt op grote schaal, verwacht de gemeente.
Het liefst binnen de stad
De gemeente hoopt bedrijven te verleiden hun biezen te pakken door ze mee te helpen zoeken naar een andere plek om zich te vestigen, het liefst wel in de buurt van de stad. Of de gemeente bedrijven gaat uit kopen, kan de woordvoerder niet zeggen. "Maar er zijn natuurlijk wel financiële mogelijkheden om ze te helpen."
Over geld gesproken: wethouder Litjens van Verkeer zal naar Den Haag moeten om een bijdrage aan het budget om de wijk bereikbaar te maken los te peuteren. Daar zijn veel nieuwe ov-voorzieningen voor nodig, want de gemeente wil autogebruik net zo ontmoedigen als in het centrum van de stad gebeurt.
Openbaar vervoer uitbreiden
Doel is dat 15 procent van verkeer van en naar de stad met de auto gaat. Dat denkt de gemeente onder meer te bereiken door maar weinig parkeerplaatsen aan te leggen. Om mensen een alternatief te bieden, wordt het Amsterdamse metronetwerk mogelijk uitgebreid.
De stad heeft goede hoop op geld van het rijk omdat in het regeerakkoord staat dat het kabinet Rutte III met steden wil samenwerken aan het uitbreiden van het ov-netwerk.
Behalve huizen en bedrijfspanden komen er ook zo'n 40 nieuwe scholen in de twaalf wijken en twee parken. Hoe de wijken gaan heten is overigens nog niet bekend, Haven-Stad is de naam van het programma.