Buschauffeur Teeven kan nog tot aan zijn pensioen wachtgeld krijgen
Voormalig staatssecretaris en VVD-zwaargewicht Fred Teeven krijgt als er niets verandert nog tot aan zijn pensioen wachtgeld. Zijn salaris van zo'n 1500 euro als buschauffeur wordt de komende acht jaar aangevuld tot ruim 6200 euro. Daarmee is hij vermoedelijk de meest verdienende buschauffeur van Nederland.
Teeven krijgt wachtgeld, iets waar iedere politicus die Den Haag verlaat recht op heeft. Maar Teeven is een bijzonder geval. Omdat hij als Kamerlid en staatssecretaris meer dan tien jaar actief was in de Haagse politiek en tien jaar voor zijn pensioen Den Haag verliet, heeft de 59-jarige Teeven recht op wachtgeld tot zijn pensioen.
Die regeling is in 2015 weliswaar versoberd, maar Teeven valt onder een overgangsregeling, zegt een woordvoerster van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Ik zit inderdaad in een uitzonderingspositie", zegt Teeven tegen RTL Z.
Fred Teeven op zijn laatste dag als Kamerlid, 22 maart 2017. (Foto: ANP)
Die uitzonderingspositie betekent dat Teeven niet alleen tot mei van dit jaar recht heeft op 70 procent van het salaris van een staatssecretaris en daarna nog een jaar 70 procent van het salaris van een Kamerlid. Nee, Teeven heeft tot z'n 67e recht op wachtgeld. Dat is 6241,66 euro per maand, 70 procent van het salaris van 107.000 euro van een Kamerlid vorig jaar.
'Ik doe het prima'
Teeven benadrukt dat hij dat geld ook zou krijgen als hij niet aan het werk was als chauffeur. "Ik zou elke ochtend om 10 uur wakker kunnen worden en niets doen behalve solliciteren", zegt hij. "Het zou eens moeten gaan over de mensen die niks doen. Vragen jullie iedereen naar zijn inkomsten?"
Hij vindt zelf dat hij het 'prima' doet: "Ik heb een paar maanden na een hersenoperatie al een baan en een eigen bedrijf met een klein beetje winst."
Teeven moest in januari 2017 onder het mes als gevolg van de nasleep van een auto-ongeluk in 2015 dat werd veroorzaakt doordat hij aan het appen was achter het stuur.
Geen salaris bij bedrijf
Teeven is, naast zijn baan als buschauffeur, met een partner een adviesbedrijf begonnen. Maar daar heeft hij naar eigen zeggen nog geen inkomsten uit.
"We zijn vier maanden geleden begonnen, het zit in de opstartfase en begint te lopen nu." Hij en zijn zakenpartner betalen zichzelf nog geen salaris uit. "Om dat te kunnen, moet je wel geld hebben."
Teeven wil zo snel mogelijk van het wachtgeld af en is optimistisch dat dat binnenkort ook kan. "Het doel is om er dit jaar vanaf te zijn, als ik meer ga verdienen op de bus en met het bedrijf. Maar ja, dat weet je natuurlijk niet", houdt hij nog een slag om de arm.
'Misschien tot pensioen buschauffeur'
Hoe lang Teeven nog buschauffeur is, weet hij niet: "Ik vind het heel leuk, misschien blijf ik het wel tot mijn pensioen doen." Maar ook een terugkeer naar het Openbaar Ministerie lonkt: “Ik ga over een paar maanden met ze praten."
Teeven vlak voordat hij opstapte als staatssecretaris vanwege de Teevendeal, 9 maart 2015. (Foto: ANP)
Totdat Teeven een andere baan vindt of inkomsten krijgt uit zijn eigen bedrijf, scheelt zijn baan als buschauffeur de belastingbetaler zo'n 1500 euro per maand.
Een buschauffeur aan het einde van zijn schaal verdient inclusief toeslagen voor onregelmatige werktijden ongeveer 35.000 euro bruto per jaar, vertelt Paula Verhoef, FNV-onderhandelaar voor de ov-sector. Dat is ruim 2900 euro bruto per maand, maar Teeven werkt parttime, dus ontvangt ook minder.
Drie dagen per week
"Hij werkt tussen de 24 en 30 uur per week voor ons. Dat komt neer op zo'n drie dagen in de week", vertelt woordvoerder Lucas Stassen van Connexxion. Over wat Teeven verdient, verwijst hij door naar het uitzendbureau dat Teeven op dit moment betaalt.
"Fred Teeven krijgt bij ons hetzelfde betaald als een beginnende chauffeur, gelijke monniken, gelijke kappen", aldus Matthieu Schaar. Volgens de CAO openbaar vervoer 2016/17 (pdf, pagina 108) begint iedere beginnende chauffeur die ouder is dan 23 op trede 2 in de chauffeursloonschaal: 1983,83 euro bruto.
Met toeslagen erbij kom je dan ongeveer op 2100 euro, zeggen zowel Stassen en Schaar als Verhoef. Omdat Teeven zo'n drie dagen in de week op de bus zit, krijgt hij zo'n 1500 euro in de maand, en dat wordt afgetrokken van het wachtgeld.
144.000 euro
Tot mei ontvangt Teeven overigens nog meer dan de ruim 6200 euro wachtgeld. Hij ontvangt tot 9 mei namelijk nog 70 procent van zijn salaris als staatssecretaris: 7875 euro. Daarna krijgt hij een lager bedrag wachtgeld voor de periode dat hij Kamerlid was.
Als Teeven inderdaad tot zijn pensioen bus blijft rijden in Haarlem en verder de komende 8 jaar geen andere inkomsten heeft, scheelt dat de belastingbetaler 144.000 euro op een bedrag van bijna 6 ton aan wachtgeld.