Economie

Fiasco Rijkswaterstaat: schepen van 26 miljoen kunnen niet overal varen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© RijkswaterstaatFiasco Rijkswaterstaat: schepen van 26 miljoen kunnen niet overal varen
RTL

Problemen voor Rijkswaterstaat: drie gloednieuwe schepen die vijf verouderde schepen moeten vervangen, kunnen voorlopig niet gebruikt worden. Aan de schepen hangt een prijskaartje van 26,3 miljoen, blijkt na vragen van RTL Z.

Het gaat om de zogeheten MPV-30, een schip dat voor meerdere doelen ingezet kan worden door de Rijksrederij, een onderdeel van Rijkswaterstaat.

Tot nu toe werd visserijonderzoek, het markeren van vaarroutes of controles van de douane of Kustwacht gedaan met verschillende schepen. De nieuwe schepen - Merwe-, Wadden- en Scheldestroom genaamd - zijn bedoeld om al die taken met één schip te kunnen doen.

Te diep in het water

Door een fout in het ontwerp, liggen de schepen te diep in het water waardoor deze niet op alle plekken kunnen komen waar ze wel ingezet moeten kunnen worden.

Door de te diepe ligging kunnen de schepen bijvoorbeeld niet de Waddenzee op, waar vanwege eb en vloed grote verschillen in de waterstand ontstaan. En ook in ondiepe binnenwateren, zoals delen van het IJsselmeer, is varen niet mogelijk. 

Niet genoeg lading

Bijkomend nadeel van de te diepe ligging is dat niet genoeg brandstof, voedsel en andere lading mee kan om langer op zee te blijven. Iets wat juist wel de bedoeling was, blijkt uit een trots persbericht van Rijkswaterstaat van begin november dit jaar.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Slecht zicht

Behalve het probleem met de diepgang, is er nog een fout in het ontwerp. De stuurman kan niet goed zien wat er op het dek gebeurt, vanwege een kraan die daar staat.

Hierdoor is de 'veiligheid ontoereikend', schreef minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) eerder deze maand aan de Tweede Kamer.

Vertraging onbekend

Om dit probleem op te lossen, wordt het ontwerp voor het schip aangepast. Hoe lang het gaat duren om dit op te lossen, is niet bekend. Het was de bedoeling dat het eerste schip eind dit jaar gebruikt zou kunnen worden.

Voor het probleem van de diepgang is überhaupt nog geen oplossing: daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan door de bouwer en Rijkswaterstaat.

Aansprakelijkheid

Hoeveel het extra gaat kosten om de schepen aan te passen, is ook nog onduidelijk. Dat hangt af van de oplossing die er komt, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat RTL Z weten.  

Wel wordt er op dit moment onderzocht wie aansprakelijk is: de bouwer - scheepswerf Bijlsma Wartena - of opdrachtgever Rijkswaterstaat. Of de extra kosten op de bouwer worden verhaald, 'is op dit moment nog niet aan de orde'.

Op vragen van RTL Z aan het bedrijf, wil de telefoniste niet meer kwijt dan 'het is zoals het is'. Er is afgesproken dat één partij de woordvoering doet en er is gekozen voor een persoon bij Rijkswaterstaat, legt zij uit. 

Aanpassingen ontwerp

De problemen ontstonden toen tijdens de bouw bleek dat de eisen waaraan de schepen moesten voldoen niet gehaald werden, tenzij er aanpassingen gedaan zouden worden.

Deze veranderingen hadden grotere gevolgen dan gedacht, zoals de te diepe ligging.

Rijkswaterstaat verspilde een miljoen euro aan nutteloze speedboten
Lees ook

Rijkswaterstaat verspilde een miljoen euro aan nutteloze speedboten

Nutteloze rubberboten

Het is niet voor het eerst dat een fout in de aanbesteding voor een financiële strop zorgt bij Rijkswaterstaat. Twee rubberen speedboten, bedoeld voor de Kustwacht, bleken niet in staat om op hoge snelheid door golven te varen.

Omdat ze gebruikt zouden worden op de Noordzee, waar bijna altijd golven zijn, worden de boten à 1,1 miljoen niet in gebruik genomen en zal Van Nieuwenhuizen een nieuwe aanbesteding starten.

Grondige check

Om nieuwe debacles te voorkomen, worden plannen voor de vervanging van andere schepen nog eens grondig gecheckt, voordat bedrijven zich mogen melden om ze te bouwen, meldt Van Nieuwenhuizen.

In totaal vervangt de Rijksrederij de komende jaren zo'n 20 schepen omdat die aan het eind van hun levensduur zijn.

Lees meer over
Cora van NieuwenhuizenRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatKustwacht