Apk-check op roetfilter bij diesels laat tot 2021 op zich wachten

Pas in 2021 zal bij de apk gecontroleerd worden of dieselauto's in Nederland wel echt de verplichte roetfilter hebben. Eerder is het niet mogelijk om een speciale test te laten doen.
Het gaat om de 'deeltjestellertest', waarbij gecontroleerd wordt of de roetfilter in de auto wel werkt. Daarbij worden de roetdeeltjes geteld van een auto waarvan de motor stationair draait.
Om dit bij de apk-keuring te kunnen doen, is een speciaal ontwikkelde deeltjesteller nodig en die is er op z'n vroegst in 2021, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) aan de Tweede Kamer.
Verbod geschrapt na blunder
Na het sjoemeldieselschandaal werd in 2017 opnieuw verboden om het roetfilter uit een auto te halen. Door een blunder van het ministerie werd wetgeving die dat verbood in januari 2015 geschrapt.
Bij de apk-keuring wordt sinds vorig jaar wel gekeken of er überhaupt een roetfilter in de auto zit, maar er wordt niet gemeten of deze werkt.
Te duur
Dit jaar krijgen politie en de keuringsstations van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) al wel meetapparatuur, onder meer uit Zwitserland. Daar worden ze onder meer gebruikt bij het bouwen van tunnels.
Maar deze zijn duur en omdat bijna alle garages in Nederland apk-keuringen doen, moet er eerst een goedkopere deeltjesteller op de markt komen, schrijft Van Veldhoven.
Sjoemeldiesel update bij apk?
Het instellen van deze controles duurt inmiddels al jaren. In 2016 meldde Van Veldhovens voorganger Sharon Dijksma al aan de Tweede Kamer dat de deeltjestellertest de beste manier was, maar nog te duur.
Of de invoering van de apk-check op roetfilters gevolgen heeft voor Van Veldhovens voornemen om sjoemeldiesels die geen update hebben gehad, te verplichten dit bij de apk te doen is niet duidelijk. Een woordvoerder kon niet direct uitsluitsel geven.