Advies: stop groei Eindhoven Airport, hinder moet 30 procent omlaag
Eindhoven Airport moet in ieder geval tot 2022 niet verder groeien. Dat staat in een advies dat is opgesteld in opdracht van het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten in de regio. Daarnaast moet de geluidshinder in 2030 met 30 procent zijn afgenomen.
Dat adviseert voormalig staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Pieter van Geel. Hij was aangesteld als verkenner voor de Proefcasus Eindhoven Airport met als taak om een breed gedragen advies uit te brengen over de toekomst van de luchthaven.
Na zijn gesprekken met omwonenden, bedrijfsleven, belangenclubs en de betrokken overheden concludeert Van Geel dat het radicaal anders moet met de luchthaven.
Stop de groei
Waar Eindhoven Airport de afgelopen jaren nog met 15 procent per jaar groeide, moet dat per direct stoppen, luidt het advies. Het aantal vliegbewegingen moet begrenst worden op 41.500 voor de jaren 2020 en 2021.
Vanaf 2020 moeten ook de nachtvluchten geschrapt worden, zodat de geluidshinder meteen al afneemt, adviseert Van Geel.
Minder hinder
Want dat is uiteindelijk het belangrijkste doel: minder hinder voor omwonenden. Het verlagen van de geluidshinder moet dan ook vanaf 2022 leidend worden in het beleid. Linksom of rechtsom moet de hinder in 2030 met 30 procent zijn afgenomen.
Minder vliegen is daarvoor een optie, maar Eindhoven Airport moet vooral aansturen op stillere vliegtuigen. Dat zou het moeten doen door middel van de luchthavengelden, de kosten die een luchtvaartmaatschappij moet betalen om te landen op een vliegveld. Eindhoven Airport zou meer geld kunnen vragen voor lawaaiige toestellen.
Ook schoner
En het advies gaat verder: want het moet niet alleen stiller, maar ook schoner. Eindhoven krijgt de taak om brandstofproducenten, brandstofleveranciers en luchtvaartmaatschappijen samen te laten werken, zodat er in 2023 minimaal 5 procent duurzame brandstof in de vliegtuigen getankt wordt.
In 2030 moet dat zijn toegenomen tot minimaal 14 procent met een inspanningsverplichting om 20 procent te halen.
Bovendien zou de CO2-uitstoot van uitgaande vluchten volledig moeten worden gecompenseerd. Om dat te betalen moet er wat Van Geel betreft een klimaatfonds komen dat in ieder geval voor een deel gevuld wordt door een toeslag van een euro op ieder ticket.
Minder korte vluchten
Om de doelstelling te halen om de CO2-uitstoot met 35 procent te verminderen, zullen ook korte pleziervluchten vervangen moeten worden door schonere alternatieven. Voor reizen tot 700 kilometer moet gebruik van de trein gestimuleerd worden. Dat moet de luchthaven doen door bestemmingen die dichterbij liggen gewoon niet meer aan te bieden.
Besluit minister
De grote vraag is nu wat er gaat gebeuren met het advies. Uiteindelijk moet de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, een besluit nemen over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.
De inzichten van Van Geel zullen daarin worden meegewogen, maar het advies komt niet in de plaats van een formeel besluitvormingsproces, benadrukt de minister in een brief die ze vandaag naar de Tweede Kamer stuurde. Zij geeft de lokale overheden nu tot 15 juni de tijd om te reageren op het advies. Daarna is de regering zelf aan zet.