Economie

Vliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© ANPVliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten
RTL

De Europese luchtvaartsector kan heel hard geraakt worden door het coronavirus. In een gitzwart scenario van de internationale luchtvaartorganisatie International Air Traffic Association (IATA) wordt de schade geraamd op 43,9 miljard dollar (39,3 miljard euro) aan misgelopen inkomsten.

Wereldwijd zou de luchtvaartsector zelfs 113 miljard dollar mis kunnen lopen. Dat is het gevolg van vluchten die worden geannuleerd en passagiers die niet meer willen vliegen.

Wanneer komt de piek?

Voor de analyse is gekeken naar het verloop van eerdere virus-uitbraken en het effect daarvan op de luchtvaart. Die data is gebruikt om te schatten hoe snel het vertrouwen weer herstelt, nadat de piek van de crisis achter de rug is.

De grote onzekerheid zit hem er dan ook in wanneer en waar het virus op zijn hoogtepunt is en hoe hoog die piek gaat zijn. In het zwarte scenario gaat de IATA ervan uit dat de impact op het vliegverkeer in alle landen waar nu al meer dan 10 coronagevallen zijn gemeld, ongeveer in lijn is met de impact op de sector in China in de eerste maanden.

In die landen wordt een gemiddelde daling van het aantal passagiers geraamd op 23 tot 24 procent.

63 miljard in minder dramatisch scenario

In het minder dramatische scenario wordt het verlies aan inkomsten voor de sector nog altijd op 63 miljard dollar geraamd wereldwijd. In die raming keldert de luchtvaartomzet alleen in China en Italië met meer dan 20 procent. In de rest van de wereld zou de omzetderving aanzienlijk lager zijn.

Hierbij wordt er dus vanuit gegaan dat het virus zich veel minder wijd gaat verspreiden. In dat geval zou de omzet in Europa naar verwachting alsnog met bijna 20 miljard dollar teruglopen.

Eerder voorspelde de IATA dat passagiersvervoer de mondiale luchtvaartsector 581 miljard dollar aan omzet op zou gaan leveren in 2020. Dat betekent dat de coronacrisis de sector tussen de 10 en 20 procent aan omzet kan kosten dit jaar.

Sector voelt de pijn al

Dat de sector hard geraakt wordt, voelt ook KLM. Bij de Nederlandse maatschappij wordt al iedere cent omgedraaid, omdat het schrappen van vluchten het bedrijf veel geld kost. Moedermaatschappij Air France-KLM verwacht dat corona in het eerste kwartaal een kostenpost van maximaal 200 miljoen euro gaat zijn

Inmiddels schrappen luchtvaartbedrijven niet alleen meer de vluchten naar China, maar ook naar Italië. De Britse maatschappij Flybe dreigt zelfs failliet te gaan en heeft alle vluchten opgeschort. Het coronavirus zou het laatste zetje zijn geweest voor de maatschappij die al langer in de problemen zat.

Gelukje: lagere olieprijs

Door de rem die het virus zet op de wereldeconomie, dalen ook de olieprijzen. En dat is dan wel weer goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen, want die verbruiken daar nogal veel van. De voordelen van de dalende olieprijs zouden voor de sector op kunnen lopen tot 28 miljard dollar, schat IATA.

Luchtvaart in crisis door coronavirus

Veel bedrijven hebben het zwaar door de coronacrisis, maar luchtvaartmaatschappijen hebben het misschien wel het allerzwaarst.
Lees meer over
Air France KLMTransaviaEasyJetLuchtvaartCoronavirus