Consumenten worden negatiever over economie
Consumenten zijn sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland pessimistischer geworden over de economische situatie in het land. Dat is op te maken uit een publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Een eerste blik op de cijfers doet vermoeden dat het nog wel meevalt met het pessimisme onder consumenten. Het cijfer voor het consumentenvertrouwen in maart bleef gelijk op -2. Dat cijfer geeft de verhouding tussen optimisten en pessimisten en is dus maar net negatief.
Alleen schrijft het CBS dat 85 procent van de ondervraagden hun antwoord al had ingeleverd voordat het kabinet op 12 maart met vergaande maatregelen kwam om het coronavirus te bestrijden. Na die datum zag het CBS dat de antwoorden van ondervraagde consumenten negatiever werden.
Vermoedelijk is het effect van het coronavirus op het consumentenvertrouwen pas echt goed te meten in de cijfers van volgende maand.
Minder vertrouwen in economisch klimaat
Wel blijkt uit de cijfers van maart al dat Nederlanders pessimistischer zijn geworden over de economische situatie in de komende 12 maanden. Dat cijfer daalde van -15 naar -25.
Voordat het kabinet maatregelen nam, was al duidelijk dat het coronavirus een flinke impact zou hebben op de economie. Zelfs toen het virus alleen nog maar in China rondwaarde, kampten Nederlandse en Europese bedrijven al met toeleveringsproblemen omdat fabrieken in China hun deuren sloten.