Koeman gaat commerciële geldmachine leiden
Ronald Koeman moet FC Barcelona weer aan sportief succes helpen. Gewonnen op het veld wordt er namelijk niet, maar commercieel gezien is de club nog steeds een grote winnaar. De Nederlander wordt de belangrijkste man bij een bedrijf met een omzet van bijna 1 miljard. "Koeman kan ze veel gaan opleveren."
Sportief gezien gaat het dramatisch met de club uit Catalonië. Afgelopen weekend werd het met 8-2 van de mat gespeeld door het Duitse Bayern München. De club moest de Champions League verlaten.
Het won afgelopen seizoen geen enkele prijs. Een topclub als Barcelona onwaardig. Reden voor het ontslag van trainer Quique Setién en dus de komst van Koeman.
Garant voor miljoenen
Op het veld mag het dan beroerd gaan, buiten het veld scoort Barcelona al jaren. De club staat nog altijd garant voor enorme inkomsten. In het vorige voetbalseizoen 2018-2019 werd er een omzet van 990 miljoen euro binnen gehaald. Een record.
De club dacht dit seizoen zelfs de magische grens van 1 miljard euro te doorbreken, maar dat was voordat het coronavirus om zich heen greep.
Vele verschillende inkomsten
Barcelona verdient allereerst veel aan de fans. Denk aan de kaartverkoop voor de wedstrijden in het stadion Camp Nou. Ook verdienen ze aan merchandising. De verkoop van shirtjes, petjes en sjaaltjes.
Daarnaast krijgt de club geld voor het uitzenden van de voetbalwedstrijden. Daarvoor sluiten de voetbalclubs deals met televisiezenders. Het ging vorig seizoen om een bedrag van zo’n 300 miljoen euro.
Barcelona geeft veel geld uit aan nieuwe spelers (en spelerssalarissen), maar ontvangt ook geld als ze spelers verkopen. Dat is gelijk ook de meest onzekere inkomstenbron, maar ook op de spelersmarkt verdient de club dus geld.
Kampioen deals sluiten
Waar de club echter het allerbeste in is: deals sluiten. In de afgelopen tien jaar namen de inkomsten uit commerciële deals met maar liefst 80 procent toe. De club doet het erg goed op het gebied van marketing en commercie, zegt Ruud van der Knaap van Triple Double Sportmarketing.
"Barcelona begreep al snel dat een voetbalclub meer is dan een voetbalclub. Ze sloten grote mediadeals en werden zo wereldwijd bekend. FC Barcelona werd een wereldwijd merk, waar ze vervolgens veel mee konden verdienen."
De sportmarketeer zegt dat ze dat succes vervolgens op een slimme manier hebben uitgebouwd. "Ze hebben een eigen mediakanaal opgebouwd. Ze bereiken hun fans nu ook via hun eigen socialmediakanalen. Zijn dan ook wat minder afhankelijk van andere partijen. Daardoor groeiden de commerciële deals."
Het shirt: 224 miljoen euro
Een goed voorbeeld van hun commerciële succes is het shirt, aldus Van der Knaap. De club verkocht het shirt aan drie sponsoren. "Dat shirt brengt in totaal bijna 225 miljoen euro op. Per jaar. Nike betaalt 150 miljoen per seizoen om op het shirt te staan. Rakuten 55 miljoen euro en Beko bijna 20 milljoen euro."
Een enorme prestatie, zegt Van der Knaap. Het is de grootste deal die een voetbalclub sloot de afgelopen jaren. "Bij Barcelona zijn ze erg goed in het sluiten van dit soort grote sponsordeals."
Koeman goed voor de club
De keuze voor Koeman als trainer is een slimme, zegt Van der Knaap. "Koeman kan ze veel gaan opleveren. Hij is een goed uithangbord en dat komt vooral door het werk dat hij als bondscoach voor Oranje heeft afgeleverd."
Toen Koeman aantrad bij het Nederlands elftal, was het slecht gesteld met het team. Oranje wist zich niet voor een WK én niet voor een EK te plaatsen. Onder de leiding van Koeman werd er weer gewonnen en plaatste Oranje zich voor het EK van dit jaar, dat werd verplaatst naar 2021.
"Hij kreeg het imago er weer bovenop. Zijn komst zorgde voor rust, elan, voor blije spelers. Als hij dat ook bij Barcelona voor elkaar krijgt, dan gaan ze daar zeker plezier aan hem beleven." Een succesvol team is namelijk goed voor de commerciële mogelijkheden, betoogt de sportmarketeer.
Coronacrisis
De clubkas van Barcelona mocht het de afgelopen seizoenen dan lekker doen, dit jaar worden de financiën van de club geraakt. Net als bij andere voetbalclubs komt er ineens een stuk minder binnen. Door de coronapandemie mogen er nauwelijks bezoekers het stadion in. Dat kost Barcelona geld.
"Ze moeten een manier gaan verzinnen hoe ze geld kunnen blijven verdienen. De inkomsten van de kaartverkoop valt grotendeels weg. Dat is niet gelijk een ramp, maar op de lange termijn is het pijnlijker. Net als andere clubs moeten ze gaan wennen aan een andere realiteit. Stadions die voorlopig minder vol zitten."
Nieuwe deals lastiger
Er kunnen tekorten gaan ontstaan, vervolgt Van der Knaap. "Sponsoren hebben het bovendien lastig. De huidige zullen niet opstappen bij Barcelona, want ze hebben langjarige contracten afgesloten. Maar het aangaan van nieuwe deals zal een heel stuk lastiger worden."
Toch denkt hij dat Barcelona sterk uit de coronacrisis zal komen. Koeman kan hun daar, met sportief succes, aan gaan helpen.
Koeman: prijzenpakker
Ronald ‘sneeuwvlokje’ Koeman won alle hoofdprijzen die er te winnen zijn. Het grootste succes boekte hij als speler van FC Barcelona. Hij werd er meerdere keren landskampioen, won de Spaanse beker en de Europacup I (voorloper van de Champions League). Die won de club door een goal van, jawel, Koeman.
Koeman is de enige die zowel bij de traditionele top drie in de Eredivisie (Ajax, PSV en Feyenoord) heeft gespeeld en ook trainer is geweest. En de enige keer dat het Nederlands elftal een eindtoernooi won (het EK van 1988) speelde Koeman.
In zijn voetbalcarrière speelde hij meer dan 500 wedstrijden en scoorde daarbij 193 doelpunten.
Financieel scoorde hij de afgelopen jaren ook: Quote schat zijn vermogen op 35 miljoen euro. Het grootste gedeelte werd overigens pas verdiend toen hij gestopt was met voetballen.