Duidelijk standpunt

Hoekstra: geen extra steun Air France-KLM zonder loonoffer van top

Door Harm Teunis··Aangepast:
© ANPHoekstra: geen extra steun Air France-KLM zonder loonoffer van top
RTL

Als Air France-KLM bij de Nederlandse regering aanklopt voor extra steun, dan moet de top van het bedrijf alsnog een loonoffer brengen. Dat zegt minister Wopke Hoekstra van Financiën tegen RTL Z. 

Topman Ben Smith waarschuwde dat Air France-KLM het zonder extra steun niet nog eens 12 maanden volhoudt. Dat zei hij in een gesprek met het Franse L'Opinion. Maar als het bedrijf opnieuw aanklopt bij aandeelhouders, dan is het standpunt van de Nederlandse regering duidelijk. 

"Onze opvattingen zijn niet veranderd. Wij vinden exact wat we eerder ook vonden", zegt Wopke Hoekstra tijdens zijn wekelijkse gesprek met RTL Z. "Als je in zo'n crisis wat vraagt van het cabinepersoneel en het grondpersoneel, mag je ook wat vragen van het management en zeker van het hoogste management." 

Het heeft volgens hem ook te maken met een voorbeeldfunctie die de top heeft. 

Omstreden bonus

In mei stemde een meerderheid van de aandeelhouders van Air France-KLM nog voor een bonus voor de topman, terwijl het bedrijf flink moet bezuinigen om door de coronacrisis te komen. 

De Nederlandse staat stemde tijdens de aandeelhoudersvergadering tegen die bonus, maar dat haalde weinig uit. Uiteindelijk stemde meer dan 80 procent voor die bonus, waaronder ook de Franse staat. 

Hoekstra noemde het toen 'niet de tijd voor bonussen voor bedrijven die we moeten steunen'. Hij staat nog steeds achter die boodschap. 

Aandeelhouders Air France-KLM stemmen voor bonus topman Smith
Lees ook

Aandeelhouders Air France-KLM stemmen voor bonus topman Smith

Geen verrassing

Hoekstra is niet verbaasd dat de topman voorsorteert op de vraag om extra kapitaal. "Ik heb steeds gezegd dat ik er rekening mee hield dat die vraag zou komen." 

Maar die steun krijgt het bedrijf niet zomaar. "Als we het verzoek krijgen, kunnen we gaan kijken of we akkoord kunnen gaan. Als we de condities in Nederland reëel vinden, dan bespreek ik ze met de Tweede Kamer."

Maar dat zullen niet de enige eisen zijn, zegt hij. "Het zal breder zijn. De onderneming moet met een geloofwaardig plan komen om verder te kunnen."

Lees meer over
Air France KLM