Warner en Discovery fuseren: nieuwe streaminggigant in de maak
Het Amerikaanse telecombedrijf AT&T splitst het wereldberoemde mediabedrijf WarnerMedia af en laat het fuseren met Discovery, bekend van onder meer Discovery Channel. Daardoor ontstaat ook een nieuwe streaminggigant.
Dat hebben de bedrijven vanmiddag bekendgemaakt.
Door de fusie komen de film- en televisiestudio’s van Warner Bros, tv-zenders als CNN, Eurosport en Discovery en streamingdiensten HBO Max en Discovery Plus onder een dak.
Megabedrijf
Samen waren de twee bedrijven vorig jaar goed voor zo'n 41 miljard dollar (34 miljard euro) aan omzet en een operationele winst van ruim 10 miljard dollar. Het fusiebedrijf verwacht in 2023 52 miljard dollar omzet te draaien en een operationele winst van 14 miljard in de boeken te zetten.
Ter vergelijking, daarmee wordt het gehele bedrijf ongeveer twee keer zo groot als Netflix, de nummer 1 in de streamingwereld. Dat bedrijf draaide vorig jaar een omzet van 25 miljard dollar en een operationele winst van 4,6 miljard.
Maar dat geld wordt bij Netflix volledig verdiend met de streamingactiviteiten. Op dat gebied ligt het nieuwe WarnerMedia nog mijlenver achter. Discovery Plus heeft zo'n 15 miljoen abonnees en HBO Max 20 miljoen. Netflix heeft er 208 miljoen.
43 miljard + aandelen
De afsplitsing is voor AT&T een flinke koerswijziging. Nog maar in 2018 kocht het telecombedrijf het toenmalige Time Warner voor 85 miljard dollar. De afsplitsing levert nu 43 miljard dollar op voor AT&T. Een deel daarvan komt in cash, een deel in obligaties en deels in schuld die WarnerMedia met zich meeneemt.
Bovendien krijgen AT&T-aandeelhouders 71 procent van de aandelen in het nieuwe bedrijf in handen. De overige 29 procent is voor de huidige aandeelhouders van Discovery. Volgens zakenkrant Financial Times zou de waarde van het nieuwe bedrijf uit kunnen komen op 150 miljard dollar.