Haverdrank mag geen havermelk heten - maar wel in een melkpak
Dranken op basis van noten en bonen, plantaardige margarine en vegaplakken: ze mogen hun huidige verpakkingen houden. Een omstreden voorstel om strengere regels in te voeren voor plantaardige alternatieven voor zuivel, is ingetrokken voordat het Europees Parlement erover kon stemmen.
Er was veel ophef over het plan. Een petitie tegen de 'plantaardige zuivelcensuur' die het zou instellen, werd door ruim 450.000 consumenten ondertekend.
Nieuw wetsvoorstel
Het draait allemaal om amendement 171, ingediend door de Franse socialistische Europarlementariër Eric Andrieu. Zijn voorstel was bedoeld om strenge en nieuwe beperkingen voor plantaardige voeding in te voeren.
Zuiver plantaardige producten mogen al een paar jaar niet verkocht worden met woorden als melk, room, boter, kaas of yoghurt op het label. Het is dus sojadrink en geen sojamelk, volgens de verpakking. En geen vegakaas, maar 'vegaplakken, die een alternatief voor kaas zijn'.
Verpakkingen
Amendement 171 was bedoeld om een nieuw wetsvoorstel voor landbouwproducten in de EU nog strenger te maken door ook verwijzingen naar zuivel bij plantaardige producten te verbieden.
In de strengste interpretatie zou dit kunnen leiden tot een verbod op het gebruik van verpakkingen die met zuivel geassocieerd worden. Denk aan een plantaardig toetje dat niet meer verkocht zou mogen worden in een yoghurtverpakking.
Dit was volgens de voorstanders nodig omdat consumenten het verschil niet zouden zien tussen plantaardige zuivel en echte zuivel.
Sojadrink zit nu bijvoorbeeld in een qua formaat vergelijkbare verpakking als melk, dat geldt ook voor een pakje plantaardige margarine dat in dezelfde maat verpakkingen als boter zit.
Protesten
Verschillende milieuorganisaties en producenten van plantaardig eten waren echter bang dat de consument het alternatief zouden laten staan, als de relatie met zuivel niet meer gelegd mocht worden.
Greenpeace, WNF, Foodwatch en andere organisaties vroegen bij EU-leiders aandacht voor de zaak. Een consumentenorganisatie, het Bureau Européen des Unions de Consommateurs, schreef in oktober een brief aan leden van het Europees Parlement om zich uit te spreken tegen het amendement.
In maart van dit jaar spraken 24 parlementariërs hun zorgen uit over het voorstel dat gebaseerd zou zijn op een verkeerde interpretatie van consumentengedrag.
Petitie
456.698 consumenten tekenden een petitie die was opgezet door ProVeg, een niet-gouvernementele organisatie die werkt aan verandering van voedselsystemen. De petitie werd ondersteund door bedrijven als Oatly (bekend van de havermelk) en Upfield (onder meer Blue Band).
Alle commotie lijkt geholpen te hebben, Andrieu trok het amendement gisteravond in. ProVeg viert de overwinning op Twitter. "Een fantastische overwinning voor de planeet, plantaardig voedsel en het gezond verstand. De EU kon de stem van de redelijkheid en bijna een half miljoen burgers niet negeren."