'Betalen voor gebakken lucht'

Consumentenbond: serviceabonnement hypotheek is misleiding

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPConsumentenbond: serviceabonnement hypotheek is misleiding
RTL

Hypotheekadviseurs bieden vaak zogenoemde serviceabonnementen aan, voor advies en nazorg na het afsluiten van een hypotheek. Maar daar heb je als consument weinig aan, waarschuwt de Consumentenbond. "Je betaalt voor gebakken lucht."

De serviceabonnementen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om te laten beoordelen of de rente die je betaalt over een hypotheek kan worden verlaagd of voor advies over een extra aflossing. Daarvoor betaal je dan een maandelijks bedrag, meestal van rond de 10 euro. Maar soms ook 50 euro. 

'Hoort gratis te zijn'

"Voor de prijs van een Spotify-abonnement bewaken wij jouw hypotheek en overige afgesloten verzekeringen", zegt Hypotheekshop bijvoorbeeld op zijn site.

Veel van die diensten horen gratis te zijn, of hebben te weinig om het lijf om echt van een service te spreken. Bereikbaar zijn of informeren over je rentevaste periode? "Het zijn diensten die de aanbieders wettelijk al moeten leveren", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. 

Nog een voorbeeld: 24-uurs-hypotheek-bewaking. "Je hebt er weinig aan en hoort daar geen euro’s per maand extra aan kwijt te zijn", aldus Donat.

Veel voorgeschoteld

Onduidelijk is hoeveel mensen zo’n abonnement afsluiten. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bleek eerder wel dat 30 procent van de mensen die een hypotheek afsluit via een adviseur, zo’n abonnement voorgeschoteld krijgt.

Voor een deel is het afsluiten ook eigen verantwoordelijkheid, je moet je erin verdiepen. Maar dat wordt consumenten nu te moeilijk gemaakt, vindt de bond. "Adviseurs moeten duidelijk zijn over wat je precies krijgt en waar je sowieso al recht op hebt." Op de meeste sites is dat niet terug te vinden.

"Het is ook een beetje bangmakerij: als je het niet afsluit, dan zou je voor elk advies los moeten afrekenen", zegt Donat. "Maar dat is niet waar."

'Kort door de bocht'

Martin Hagedoorn, productmanager bij De Hypotheekshop, noemt de kritiek van de Consumentenbond kort door de bocht. "Dit soort abonnementen bestaan al tien jaar en zijn meerdere keren veranderd en ontwikkeld in samenspraak met klanten", zegt hij. "Afsluiten is ook geen verplichting."

Volgens de manager zijn veel adviseurs de laatste jaren te druk om het extra werk rond de abonnementen op te pakken en worden ze zodoende veel minder aangeboden. In het verleden sloten wel enkele duizenden klanten de service af. "Veel abonnementen lopen nu nog."

Waarde toevoegen

Bij De Hypotheekshop is er volgens Hagedoorn goed gekeken naar de waarde die de abonnementen toevoegen. Mensen krijgen bijvoorbeeld extra advies bij schade- of levensverzekeringen of het veranderen van hun financiële situatie.

Niet al het advies valt bovendien onder de wettelijke plicht tot nazorg, zegt De Hypotheekshop. "Het is goed dat de AFM daar op korte termijn meer duidelijkheid over verschaft", aldus Hagedoorn. Dat moet naar verwachting dit jaar nog gebeuren.

Lees meer over
ConsumentenbondAFMHypotheekWonen