Lege schappen: supermarkten en leveranciers ruziën over prijzen
Supermarkten en leveranciers liggen met elkaar overhoop. Leveranciers vragen hogere prijzen, maar supermarkten willen die niet betalen. Het gevolg: consumenten kunnen bepaalde producten of merken niet meer krijgen.
Nestlé stopte onlangs met het leveren van onder andere Maggi en KitKat aan Albert Heijn. De supermarktketen lag ook overhoop met een leverancier van diepvriessnacks. Bij Jumbo lagen tijdelijk geen producten van Kellogg’s, waaronder Pringles-chips en ontbijtgranen, in de schappen.
En wie bij online supermarkt Picnic Lay's chips wil bestellen, krijgt de melding: "Niet leverbaar - We knokken voor de laagste prijs. Helaas kunnen we het niet eens worden met deze leverancier."
'Knokken voor laagste prijs'
De onenigheid over stijgende prijzen tussen supermarkten en leveranciers loopt dit jaar hoger op dan anders. Supermarkten willen die kosten namelijk niet doorberekenen aan klanten, want die hebben genoeg te maken met oplopende prijzen en anders jaag je ze weg.
Maar de leverancier zeggen 'wij kunnen niet anders'. Want ook zij hebben te maken met gestegen kosten. Denk aan grondstoffen, transport en energie. Zo verhoogde Unilever de prijzen vorig jaar al: in het derde kwartaal van 2021 ging dat om 4,1 procent.
Jaarlijkse onderhandeling
De onderhandelingen tussen leveranciers en de retailers over de kosten van de producten in de winkels zijn een jaarlijks terugkerend fenomeen. Normaal gesproken worden die onderhandelingen voor het einde van een kalenderjaar afgerond, en gaan ze in in het nieuwe jaar. Dit jaar is dat anders, legt retaildeskundige en hoogleraar Laurens Sloot uit.
"De hoge prijzen maken dat sommige onderhandelingen stroef lopen", zegt hij. De prijsverhogingen gaan nu ook niet om tienden van procenten, zoals normaal het geval, 'maar om hele procenten'. Over veel producten zijn beide partijen het inmiddels eens, maar over 10 tot 15 procent nog niet.
Prijzen blijven stijgen
Albert Heijn en Nestlé zijn er vandaag uitgekomen, en er wordt weer geleverd. "Inhoudelijk over de onderhandeling doen we geen uitspraken", laat een woordvoerder per mail weten. En voegt desgevraagd toe: "Er zijn geen issues met andere leveranciers."
Picnic, dat nog onderhandelt met PepsiCo (met merken als Lay's, Doritios en 7UP), wil geen verdere geen uitspraken doen. "De gesprekken lopen nog", aldus topman Michiel Muller.
Die onderhandelingen over de prijzen zullen voorlopig niet voorbij zijn. Sloot: "Naar verwachting zullen prijzen pas in 2023 weer stabiliseren."