Nieuwe zakenpartner Victor Muller op sanctielijst VK
Een van de nieuwe zakenpartners van Spyker-oprichter Victor Muller staat op de sanctielijst van het Verenigd Koninkrijk. Op de lijst staan mensen die een rol hebben gespeeld bij het destabiliseren van Oekraïne of zakelijk profiteren van hun steun aan het Russische regime.
Het sportwagenmerk van Muller ligt al jaren op zijn gat en de meeste bedrijfsonderdelen zijn failliet verklaard. Maar eind vorig jaar werd bekend dat Muller met behulp van twee Russische zakenpartners het bedrijf nieuw leven in wilde blazen. Daarvoor werd een contract gesloten met het Britse bedrijf Spyker Ltd., waar de restanten van het concern zijn ondergebracht.
De Russische geldschieters zijn de exorbitant rijke Boris Rotenberg en Michail Pessis. Rotenberg is al sinds zijn jeugd bevriend met president Poetin. Die nauwe band komt hem nu duur te staan, zo lijkt het. De zakenman is volgens zakenblad Forbes zo'n 1,2 miljard dollar waard. Dat geld verdiende hij onder meer als bankier en in de olie- en gassector.
De Britse regering heeft hem vandaag op de sanctielijst gezet, nadat Rusland gisteren twee afvallige provincies van Oekraïne als zelfstandige staten erkende en vervolgens met militairen de grens over trok. Na de annexatie van De Krim in 2014 werd zijn broer, Arkadi Rotenberg, al op de sanctielijst gezet.
'Wist ik niet'
Dat Rotenberg op de sanctielijst van het VK staat, betekent ook meteen dan het Britse Spyker Ltd. geen zaken met hem kan doen. "Ik wist dat niet. Dat is nieuw voor mij", zegt Victor Muller in een eerste reactie. "Maar ik vind niks meer verbazingwekkend."
Of de toekomstplannen voor Spyker hiermee in het water vallen? "Dat zou waar kunnen zijn. Ware het niet dat ik niet alleen zaken doe met Rotenberg." Volgens Muller is er met Pessis niets aan de hand.
Over de gevolgen van het wegvallen van Rotenberg wilde Muller verder nog weinig kwijt.
Rusland, Duitsland en Nederland
Muller en zijn Russische partners hadden bedacht dat Spyker in Rusland en Duitsland auto's zou kunnen gaan bouwen in de toekomst, waarbij de eindassemblage in Nederland plaats zou vinden. Of het project daadwerkelijk van de grond zou komen, was trouwens maar de vraag.
Dezelfde plannen werden in de zomer van 2020 namelijk ook al eens wereldkundig gemaakt. Vorig jaar zouden er al auto's van de band gelopen moeten zijn, maar daar kwam toen in ieder geval niets van terecht.