Scheelt duizenden kilo's papier

Pakket PostNL gemist? Dan geen briefje meer in de bus, maar een mail

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Harold VersteegPakket PostNL gemist? Dan geen briefje meer in de bus, maar een mail
RTL

PostNL laat vanaf deze zomer niet langer een briefje achter als een pakketbezorger voor een dichte deur heeft gestaan. Vanaf 1 juli informeert het post- en pakketbezorgingsbedrijf mensen die niet thuis waren op het moment van bezorging alleen per e-mail of via de eigen app. Volgens PostNL scheelt dat jaarlijks 70.000 kilo papier.

Je kent het wel, je hebt iets besteld en uitgerekend op het moment dat je even niet thuis bent, komt de bezorger. Thuis vind je dan niet de hippe schoenen of het zomerjurkje dat je had gekocht, maar (meestal) een briefje van de bezorger.

Dat gebeurt vaak: in zo'n 9 procent van alle gevallen staat de bezorger van PostNL voor een dichte deur.

Topmanagers PostNL in België langer vast
Lees ook

Topmanagers PostNL in België langer vast

Mailtje

Maar straks krijg je geen ingevuld briefje van PostNL waarin staat bij welk PostNL-punt of bij welke buren je je pakketje hopelijk kunt ophalen, maar een mailtje. In mei vorig jaar begon PostNL ontvangers van pakketten in sommige gevallen al digitaal op de hoogte te houden. Over minder dan drie maanden geldt dat dus voor iedereen.

Dat scheelt veel papier: 70.000 kilo per jaar, volgens PostNL. Maar het bedrijf verwacht ook tijd te besparen door het papieren briefje af te schaffen. PostNL denkt ook dat mensen die een pakketje hebben besteld het fijner vinden om via e-mail of de app informatie te krijgen, omdat die actueler is.

Nu hebben bijna 7 miljoen Nederlanders een PostNL-account, aldus het bedrijf. Door in de app in te loggen op je account kun je je pakketje volgen. Ook kunnen consumenten zo onder meer een ander bezorgmoment of -plaats te kiezen.

Lees meer over
PostNL