Omstreden toernooi Qatar

Geen oranjepakjes of juichcampagne: Lidl schrapt WK-spaaracties

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPGeen oranjepakjes of juichcampagne: Lidl schrapt WK-spaaracties
RTL

Een fluorescerend oranjekostuum, Holland-plaktatoeages of oranjecapes? Je gaat ze bij Lidl niet terugvinden dit jaar. De supermarkt schrapt al zijn campagnes en merchandise rondom het aanstaande omstreden WK voetbal in Qatar. Ook andere supermarkten beraden zich op hun acties.

"We hebben als supermarkt een maatschappelijke rol. Daarbij hoort ook dat we ons laten beïnvloeden door wat er in de wereld gebeurt", zegt Lidl in een reactie na berichtgeving van het Financieele Dagblad (FD).

In november barst het WK voetbal los in Qatar, maar het toernooi is omstreden. Zo is veel te doen over de arbeidsomstandigheden bij de bouw van stadions en bijvoorbeeld LHBTI-rechten. Ook is Qatar van origine geen voetballand en zou het er te heet zijn om te spelen. Natuurlijk is er ook nog die oorlog in Oekraïne.

Van Gaal: 'Belachelijk dat WK in Qatar is'
Lees ook

Van Gaal: 'Belachelijk dat WK in Qatar is'

Het speelt mee bij de keuze van Lidl, die door een 'optelsom van factoren' tot de keuze is gekomen, zo zegt het bedrijf. Ook andere supermarkten, zoals Jumbo, Albert Heijn en Plus beraden zich inmiddels op aanpassingen.

Jumbo laat aan RTL Z weten te bekijken hoe de support aan oranje kan worden ingevuld. Het bedrijf benadrukt geen sponsor te zijn van het team of het WK.

Moedig besluit

Supermarktdeskundige Paul Moers noemt de zet van Lidl een moedige. "De campagnes zijn normaal gesproken enorm belangrijk", zegt hij. Ze leveren miljoenen aan extra omzet op. Lidl spendeerde vorig jaar rond het Europees kampioenschap voetbal en de sportzomer nog 6 miljoen euro aan reclamecampagnes.

Het is een statement, zegt Moers. "Dit is geen manier om met mensen om te gaan en daarom doen we er niet aan mee", is het oordeel over de situatie voor veel arbeiders in Qatar. "Lidl hecht veel waarde aan duurzame principes." Het bedrijf is niet alleen, verschillende sponsoren trokken zich al terug.

Goed nadenken over actie

De kans is groot dat meer supermarkten volgen. "De rest moet nu goed gaan nadenken, want je wilt niet beschuldigd worden van misbruik", aldus Moers. Volgens de kenner kan Lidl nog wel stille aanbiedingen doen tijdens het WK, zoals goedkoper bier, maar echte 'juichacties' zijn uitgesloten.

Het levert de supermarkt mogelijk ook een financiële strop op. De investering in oranjecampagnes is namelijk al lang gedaan. "Het gaat vaak wel om goedkopere gadgets", zegt Moers. Mogelijk zijn die ook nog op een later moment in te zetten. Lidl zelf zegt dat de financiële gevolgen beperkt zijn, omdat de beslissing in een vroeg stadium is genomen.

Mijloenen aan EK-reclame

Lidl gaf rond het EK vorig jaar nog ruim 6 miljoen euro uit aan reclames op TV, radio en online.
Dat is meer dan supermarkt Plus (ruim 3 miljoen), maar een stuk minder dan Albert Heijn (bijna 8 miljoen) en Jumbo.
Jumbo spande de kroon en besteedde 19,5 miljoen euro aan reclames rond het EK van 2021.

Arbeidsmigranten in Qatar moeten maanden, soms jaren achtereen werken zonder ook maar één dag vrij te krijgen. 

Lees meer over
Albert HeijnJumboLidlPLUS supermarktenSupermarktWK voetbalZ link in bioLink in bioEditie NL Link in bioQatar