KLM belooft schade reizigers binnen zeven dagen te vergoeden
Reizigers van KLM die hun vlucht zaterdag geannuleerd zagen worden, krijgen binnen zeven dagen de extra gemaakte kosten voor bijvoorbeeld een overnachting terug. De luchtvaartmaatschappij vraagt reizigers die het aangaat om zich bij KLM te melden, ook om een claim voor compensatie in te dienen.
KLM meldt in een statement de aanvragen van reizigers zo snel mogelijk in behandeling te nemen. "Daarbij bekijken we per vlucht en per geval wat de omstandigheden van de annulering waren en volgen we de Europese richtlijnen", aldus de maatschappij.
"We kijken bijvoorbeeld naar de reden van annulering, duur van de vertraging, of er wel of geen omboeking heeft plaatsgevonden." Verder kijkt KLM naar additionele kosten. "Iedereen die recht heeft op compensatie, compenseren wij en betalen wij binnen de hiervoor gestelde termijn van zeven dagen."
Schiphol te druk
Mensen van wie een vlucht onverhoopt wordt geannuleerd kunnen doorgaans kiezen uit een omboeking of geld terug. Voor reizigers die op doorreis waren en door de annulering een overstap misten, kunnen ook de kosten van een eventuele terugvlucht terugkrijgen. Verder kunnen gedupeerde reizigers, naast de kosten van een hotel, ook maaltijden en versnaperingen die in redelijke verhouding staan tot de wachttijden vergoed krijgen. Volgens de algemeen geldende regels kunnen ook nog compensaties worden uitgekeerd. De vergoeding kan bij een langeafstandsvlucht oplopen tot 600 euro.
KLM zag zich zaterdag genoodzaakt tot ingrijpen. Doordat er maar één baan beschikbaar was door onderhoud en ongunstige werkomstandigheden vond KLM het niet verantwoord reizigers van Europese bestemmingen naar het toch al drukke Schiphol te vliegen. Ook omdat er minder vluchten vanaf Schiphol vertrokken en het daardoor steeds drukker werd op de luchthaven. In plaats daarvan vlogen tientallen toestellen leeg terug.
Overmacht
KLM benadrukt dat er sprake was van overmacht. De beslissing om de baancapaciteit te verminderen kwam van de luchtverkeersleiding die uit veiligheidsoverwegingen handelde. Verder konden de processen op Schiphol de extra drukte niet aan, als KLM wel met volle vliegtuigen was teruggevlogen.
In totaal keerden 42 vliegtuigen zonder passagiers naar Schiphol terug. De maatschappij gaf geen aantallen van gedupeerde reizigers. Zij werden op een latere vlucht omgeboekt. Dat is doorgaans de eerstvolgende vlucht. Zondag en maandag werden de vluchten weer volgens schema uitgevoerd.