Problemen Schiphol

Balen van geannuleerde Transaviavlucht: 'We kijken er al het hele jaar naar uit'

Door Tessa Beijer··Aangepast:
Balen van geannuleerde Transaviavlucht: 'We kijken er al het hele jaar naar uit'
RTL

Al een week lang zit de familie Van den Hout in spanning: gaat hun vakantie over twee weken door of niet? "We kijken er al het hele jaar naar uit", zegt Christelijne van den Hout. Vandaag kwam de verlossende mail, maar wel met slecht nieuws: hun vlucht is geannuleerd.

Transavia maakt vandaag bekend hoe veel vluchten ze moeten schrappen. Vanwege het personeelstekort op Schiphol worden honderden vluchten geannuleerd. Duizenden mensen zullen niet vanaf de grootste luchthaven van het land kunnen vliegen.

Bij Transavia worden 240 vluchten geannuleerd. Daardoor worden 13.000 boekingen getroffen. 70 procent krijgt een alternatieve vlucht aangeboden. Voor bijna 4000 boekingen is zo'n alternatief niet mogelijk.

Vakantie hard nodig

Eén van die 4000 boekingen betreft dus de familie Van den Hout. De ouders van twee kinderen van 6 en 12 jaar oud keken enorm uit naar de familievakantie op Lanzarote. "We hebben er zo veel zin, deze vakantie met het gezin. We werken allebei hard en je hebt ook vakantie nodig", zegt Christelijne van den Hout.

Transavia biedt klanten twee mogelijkheden. Mensen kunnen hun geld terugkrijgen of hun ticket omboeken naar het najaar. Dat laatste is voor het gezin met schoolgaande kinderen geen optie. Daarom hebben ze hun geld teruggevraagd.

Transavia cancelt 240 vluchten, 13.000 boekingen getroffen
Lees ook

Transavia cancelt 240 vluchten, 13.000 boekingen getroffen

Alternatief plan

Op 7 juli zouden ze al vertrekken. "Over twee weken al!" Toen vorige week het slechte nieuws van Schiphol kwam, sloeg de stress toe. Het gezin is direct gaan brainstormen over alternatieven. En dat komt nu goed uit.

Want de vakantie, die moet doorgaan. Zo veel is duidelijk. Binnen één dag hebben ze een andere vlucht gevonden vanaf Düsseldorf met de luchtvaartmaatschappij Condor. Die vlucht is niet precies op dezelfde datum, maar ze hebben goede hoop dat ze het hotel ook kunnen omboeken. Dat lijkt te lukken. "We zagen online dat er nog beschikbaarheid is."

Het gezin is met de nieuwe tickets wat duurder uit. "Maar dat kunnen we gelukkig betalen. Als je hier hard voor moest sparen en je deze vakantie net kon betalen, en die wordt nu geannuleerd, dan zit je echt klem."

Parkeerticket

Ook het parkeerticket op Schiphol moet de familie nog wel afrekenen. Via de klantenservice van de luchthaven vroegen ze om coulance, maar die krijgen ze niet. Onbegrijpelijk, vindt vader Benjamin van den Hout. "Schandalig dat je vanuit Schiphol zegt, we knallen de deur dicht, maar het parkeerticket moet je nog aftikken."

Het gezin is blij dat ze naar hun oorspronkelijke bestemming kunnen. Al had Benjamin nog een plan C klaarliggen voor de zomervakantie. "Dan waren we naar de camping in Lutjebroek gegaan."