Nog maar 1 op de 100 bedrijfsvoertuigen emissieloos
Het aantal elektrische bedrijfsvoertuigen in Nederland is nog altijd bijna verwaarloosbaar. Slechts 1,2 procent van de bedrijfsvoertuigen was op 1 januari emissieloos. De doelstellingen voor 2030 zijn daarmee nog mijlenver weg.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Op 1 januari reden er 14.000 emissieloze bedrijfsvoertuigen rond in Nederland. Dan gaat het om bestelauto's, vrachtauto's, trekkers voor opleggers en speciale voertuigen zoals vuilniswagens, brandweerwagen, mobiele kranen en hoogwerkers.
Bestelauto's voorop
Veruit het grootste deel daarvan bestaat uit bestelauto's. Daarvan rijden inmiddels 13.622 elektrische exemplaren rond, 1,4 procent van het totaal. Daarnaast werden er nog 236 elektrische vrachtauto's geteld, 42 trekkers voor een oplegger en 65 speciale voertuigen.
Het gaat dus nog altijd om erg kleine aantallen. Het goede nieuws is wel dat het een verdubbeling is ten opzichte van twee jaar geleden.
Problemen dreigen
Maar het zal de komende jaren veel sneller moeten gaan, anders ontstaan er problemen voor de logistieke sector. Afgesproken is namelijk dat in 2030 er 30 tot 40 zogenoemde zero-emissiezones in steden moeten komen. Op die plekken mogen bedrijfsvoertuigen de stad niet in, als ze niet volledig emissieloos rijden.
Daarvoor alleen al zijn minstens 115.000 schone bestelbusjes nodig en 10.000 emissieloze vrachtwagens, schatte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eerder. Zelfs al zouden álle elektrische bestelbusjes die er nu rondrijden straks gebruikt worden in de zero-emissiezones, dan zullen er in de komende jaren nog altijd zo'n 100.000 bij moeten komen.
De 236 schone vrachtwagens die er nu rondrijden zijn samen nog maar goed voor 2,3 procent van het benodigde aantal in 2030.