Musk gooit het roer weer om: Twitter wordt X en krijgt nieuw logo
Twitter-eigenaar Elon Musk gaat het weer helemaal anders doen bij zijn socialmediabedrijf. De blauwe vogel gaat het raam uit en maakt plaats voor een X als logo. Het is de opmaat naar een afscheid van het merk Twitter, zegt Musk.
Musk kondigde de veranderingen zondag aan en paste de naam en foto van het officiële Twitter-account van Twitter aan. Wie X.com intypt in de adresbalk komt uit bij Twitter. En daarmee verdwijnt het iconische Twitter-logo: de gestileerde blauwe vogel.
Nadat Musk Twitter kocht, ging het bedrijf al op in een ander bedrijf met de naam X Corp. Dat is ook eigendom van Musk. Of X ook de uiteindelijke naam van het sociale netwerk gaat worden, is nog onduidelijk. Maar dat is wel waar Musk en Linda Yaccarino, de nieuwe ceo van Twitter, op hinten.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Musk heeft de wens om van Twitter een 'alles-app' te maken. Een app die gebruikers verschillende diensten aanbiedt, zoals het Chinese WeChat dat doet. Die dienst heeft meer dan 1 miljard gebruikers.
Meer dan berichten
Yaccarino zegt dat X meer wil zijn dan een platform dat gericht is op tekst. Het moet "gecentreerd zijn rond audio, video, berichten, betalingen/bankieren", schrijft ze. Er moet ook meer worden gedaan met kunstmatige intelligentie.
Musk nam Twitter oktober vorig jaar over voor 44 miljard dollar en ging daarna flink met de bezem door het bedrijf. Topman Parag Agrawal werd vrijwel direct ontslagen, samen met vier andere leden uit de top van het bedrijf. Uiteindelijk ontsloeg hij driekwart van het personeel.
Ophef om ingrepen
Sinds de overname deed Musk, als tijdelijk ceo van Twitter, veel impopulaire ingrepen. Zo veranderde hij het beleid rond de 'blauwe vinkjes'. Waar die eerst bedoeld waren om geverifieerde accounts van bekende personen en organisaties te herkennen, werd dat recent een icoon dat alleen betalende gebruikers krijgen.
Door alle ingrepen begonnen adverteerders zich zorgen te maken, onder meer over de toename van haatberichten op het platform.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Onlangs nog was er een tijdelijke maatregel waarbij gebruikers een beperkt aantal tweets te zien kregen, wat zorgde voor boze reacties onder gebruikers én adverteerders.
Threads
Dat was ook terug te zien in de inkomsten uit advertenties, die ruim halveerde, zo meldde Musk zelf. Daardoor kwam Twitter de afgelopen tijd onder druk te staan. Dat komt ook door de opkomst van rivaliserende diensten, zoals Bluesky en Mastodon. En recenter Threads, de Twitter-kloon van Facebook-moederbedrijf Meta.
Die app had binnen een paar dagen al meer dan 100 miljoen gebruikers, waarvan er 13 miljoen de app dagelijks gebruiken. Twitter zelf telt 200 miljoen dagelijkse gebruikers.
Threads is overigens niet beschikbaar voor Europese gebruikers, waarschijnlijk door de strenge privacyregels die hier gelden. Of dat binnenkort gaat veranderen is nog niet duidelijk.