Veerdienst Holland Norway Lines vraagt uitstel van betaling
Veerdienst Holland Norway Lines heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank. Het bedrijf, dat overtochten tussen Nederland en Noorwegen aanbiedt, verkeert in ernstige financiële problemen.
Uitstel van betaling, ook wel surseance genoemd, is vaak een opmaat naar een faillissement. Het enige schip van het bedrijf, de MS Romantika, vaart op dit moment niet uit.
Dat betekent ook dat mensen die een heen- of terugreis hebben geboekt, naar alternatieven moeten zoeken. Hoeveel mensen dat zijn is onduidelijk. Ook is het onzeker of mensen die tickets hebben geboekt hun geld terugkrijgen. Het bedrijf was nog niet bereikbaar voor commentaar.
Thuishaven verruilen
"De bedrijfsvoering staat onder druk, mede door de financiële verliezen die begin dit jaar zijn geleden in verband met de onrustige periode in de Eemshaven", schrijft het bedrijf in een verklaring.
Holland Norway Lines moest dit voorjaar zijn thuishaven Eemshaven in Groningen noodgedwongen verruilen voor Cuxhaven in Duitsland. En daardoor moesten passagiers een stuk verder reizen voor de veerdienst.
Holland Norway Lines noemt het 'een periode met veel annuleringen en extra kosten' die ook impact heeft gehad op het aantal boekingen. Na de start in Duitsland zag de toekomst er rooskleurig uit, zegt het bedrijf. Maar er is meer tijd nodig om de verliezen goed te maken. Alle bijna vierhonderd werknemers zouden inmiddels geïnformeerd zijn over de stappen.
Het bedrijf biedt pas sinds april vorig jaar reizen aan tussen de Eemshaven en Kristiansand in Noorwegen. De reis duurde 18 uur en bood een alternatieve manier om naar Scandinavië te reizen. Dat deden bijna 400.000 mensen tot nu toe, aldus het bedrijf.