Bedrijven

L'Oréal wil van The Body Shop af

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© Getty ImagesL'Oréal wil van The Body Shop af
RTL

Het gaat niet goed met cosmeticaketen The Body Shop. Eigenaar L'Oréal onderzoekt dan ook de opties voor de winkelketen, waaronder een mogelijke verkoop.

Er gingen al lange tijd geruchten rond over een mogelijke verkoop van The Body Shop. Vandaag werd het bevestigd door de directie, bij de presentatie van de jaarcijfers. Het prijskaartje zou volgens kenners rond 1 miljard euro liggen.

Met de jaarcijfers wordt duidelijk waarom L'Oréal van de keten af wil. De cosmeticareus zag zijn omzet met 2,3 procent groeien, terwijl de verkopen bij The Body Shop met 5 procent daalden. En waar L'Oréal 18 procent meer winst maakte in 2016, was dat bij The Body Shop maar 3,7 procent.

'Niet meer up-to-date'

Volgens retaildeskundige Paul Moers is de ziel uit het merk. "The Body Shop was gestoeld op een visie op de wereld, over mens, dier en milieu. Maar bij L'Oreal werden ze 'the pirate in the navy'. Ze kwamen terecht in de wereld van het grote geld", zegt hij tegen de Volkskrant. "L'Oreal is er niet in geslaagd het verhaal van The Body Shop weer up-to-date te krijgen, terwijl zeker in Nederland de concurrentie van allerlei drogisterijformules groot is."

The Body Shop heeft meer dan 3000 winkels in 66 landen, waaronder 33 in Nederland. Het werd opgericht door de inmiddels overleden Britse ondernemer Anita Roddick en haar man, die de formule van achter de keukentafel begonnen. Elf jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door L'Oréal voor iets minder dan een miljard.

Een definitieve beslissing over de keten laat nog op zich wachten, benadrukt het bedrijf in een persverklaring.

Lees meer over
L'OrealThe Body Shop