Google Shopping wordt behandeld alsof het is afgesplitst

Google belooft Google Shopping precies dezelfde kansen te geven als concurrerende advertentieverkoopdiensten. Daarmee hoopt het bedrijf te voldoen aan opgelegde regels van de Europese Commissie.
Het is geen officiële afsplitsing, zoals eerder werd gesuggereerd. Alphabet blijft de uiteindelijke eigenaar van Google Shopping, maar Google zegt de kansen op advertentieplaatsen boven aan de zoekpagina's wel eerlijk te gaan verdelen.
Google Shopping dingt dan samen met andere advertentie-aanbieders mee naar dezelfde plekken. De nieuwe regels gaan vanaf morgen in in Europa.
Chinese muren
Volgens The Guardian wil Google 'Chinese muren' opzetten binnen het bedrijf om Google Shopping geen enkel concurrentievoordeel te geven.
Het bedrijf probeert zo nieuwe boetes van de Europese Commissie te voorkomen. Die legde Google een boete op van 2,4 miljard euro. De boete kan oplopen als Google zich vanaf morgen niet beter aan de regels houdt.
De commissie vind het te vroeg om te besluiten of Googles plannen door de beugel kunnen. 'Dit blijft nog wel even op onze bureau's liggen", zegt eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging).