Bedrijven

Excuses NVWA: Vegetarische Slager hoeft 'misleidende' etiketten niet aan te passen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANPExcuses NVWA: Vegetarische Slager hoeft 'misleidende' etiketten niet aan te passen
RTL

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaat door het stof vanwege onduidelijkheid die begin deze maand is ontstaan over de namen die de Vegetarische Slager aan zijn vleesvervangende producten geeft. Dat bedrijf hoeft de etiketten op haar producten niet aan te passen, maar slechts die op de website.

Onder meer de namen Visvrije tonyn, Gerookte speckjes en Kipstuckjes waren volgens de NVWA verwarrend en misleidend en dus in strijd met de wet. Maar het ging de NVWA alleen om de namen op de website en niet die van de producten in de winkels, zo schrijft het vandaag in een bericht op zijn website. "De NVWA betreurt het dat er in de berichtgeving in deze zaak de indruk is gewekt dat de schriftelijke waarschuwing gegeven is voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", staat in de verklaring.

"Dat hebben we niet duidelijk aangegeven", zegt een woordvoerder tegen RTL Z. "Het ging om een klacht over de website en we hebben niet gewaarschuwd voor de producten in de supermarkt, dat hadden we duidelijker moeten doen en dat betreuren we."

'Duidelijkheid geven'

Op de vraag waarom de NVWA nu pas meldt dat het alleen om de website ging en niet de producten in de schappen, antwoordde de woordvoerder: "We zagen dat er veel vragen zijn en hebben gemeend duidelijkheid te moeten geven."

In een brief waarin de NVWA de Vegetarische Slager sommeerde om de productnamen voor 12 maart volgend jaar aan te passen, staat dat de NVWA dit besluit nam na 'o.a' een inspectie van de website. Dat het alleen om de website gaat, wordt niet duidelijk in de brief. 

'Onduidelijk dat het om alleen de website ging'

Ook uit de zin 'Voor alle duidelijkheid, gereserveerde - / wettelijke benamingen van vlees, vleesbereidingen of vleesproducten mogen niet voor andere levensmiddelen gebruikt worden' valt niet op te maken dat de NVWA problemen heeft met de namen op de website en niet die van de producten in de winkelschappen.

En in een vraaggesprek met RTL Nieuws sprak een woordvoerder ook over 'verpakkingen', zie onderstaand fragment:

Ook voor oprichter en directeur Jaap Korteweg was dat niet duidelijk, zegt hij tegen RTL Z. "De NVWA-man hield zelfs onze verpakkingen uit de winkels in z'n handen op tv", vertelt hij. "Ik kan het allemaal niet meer volgen, maar als het hiermee gedaan is, neem ik genoegen met de verwarring." De tekst op de website is al aangepast.

Korteweg is vooral blij met het nieuws, dat hij via een tweet van de NVWA vernam, maar zet ook vraagtekens bij de handelwijze van de dienst. "Het was wel verwarrend: het ging erover dat wij verwarrend communiceren, maar de verwarring is vooral van hen gekomen in dit verhaal", aldus Korteweg. 

Update 12 oktober: 
Hij overweegt juridische stappen tegen de NVWA, zegt hij tegen persbureau ANP. De stampij die is ontstaan over productetiketten die misleidend zouden zijn, heeft het bedrijf schade berokkend, zegt Korteweg. "En het heeft mij veel tijd en energie gekost. We gaan bekijken hoe we hier definitief een eind aan kunnen maken'', aldus Korteweg. 

Lees meer over
NVWADe Vegetarische SlagerVegetarismeVoedsel