Takeaway.com groeit nóg sneller in Duitsland
Het aantal orders voor Takeaway.com, de moeder van Thuisbezorgd, steeg in het derde kwartaal met 31 procent. Dat komt vooral door Duitsland en andere landen buiten Nederland.
Takeaway.com zag het aantal orders in Duitsland met 40 procent toenemen. Daarmee is de Duitse markt nog maar nipt kleiner dan de Nederlandse. De groei van het aantal orders was groter dan in het eerste halfjaar en ook groter dan in heel 2017.
Takeaway zegt dat het marktaandeel in Duitsland verder steeg. Dat blijkt uit de handelsupdate over het derde kwartaal.
België, Oostenrijk en Polen
Ook in de andere markten waar Takeaway naar eigen zeggen een leidende positie inneemt groeit het aantal orders fors: met 43 procent. Het gaat om België, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Luxemburg, Portugal, Bulgarije, Roemenië en Israël. Ook hier versnelde de groei wat in vergelijking met de eerste zes maanden en heel 2017.
Vooral in België, Oostenrijk en Polen groeide het aantal orders. In de cijfers telt de overname van 10bis in Israël maar voor een paar dagen mee. Dit bedrijf werd op 26 september ingelijfd.
Cijfers over de omzet en het resultaat geeft Takeaway niet. Daarvoor moeten we wachten tot de cijfers over heel 2018, begin volgend jaar.
Koers herstelt
Beleggers reageren enthousiast op de cijfers. De koers van Takeaway.com staat in de vroege handel flink hoger. Dat is goed nieuws, want tot nu toe verliep het beursjaar nog niet best voor de maaltijdbezorger. Sinds het record van de beurskoers op 12 december daalde de koers met bijna een kwart.
Alleen nog winst in Nederland
Inmiddels komt meer dan een kwart van het aantal orders van Takeaway uit de groep 'andere leidende markten' (buiten Nederland en Duitsland). Nederland, waar Takeaway ooit begon, is nog maar goed voor ruim 37 van het totale aantal orders. Drie jaar geleden was Nederland nog goed voor bijna de helft van de bestellingen.
Toch is Nederland het enige land waar met winst wordt gedraaid. In het eerste halfjaar steeg de brutowinst (vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill) hier met bijna een kwart. Maar dat het totale brutoverlies afnam, kwam ook door lagere verliezen in Duitsland en de andere landen.
Zo verminderde buiten Nederland het ebitda-verlies met meer dan 10 procent, terwijl de omzet flink opliep.
'Winst in 2019'
Takeaway denkt in of vóór het derde kwartaal van volgend jaar een positief ebitda-resultaat te behalen. In Duitsland worden nu extra kosten gemaakt in verband met bezorgdienst Scoober. Het bestuur van Takeaway.com zegt dat Duitsland de grootste markt in Europa wordt en dat het de groeimogelijkheden hier wil benutten. Daardoor zal volgend jaar Duitsland nog niet uit de verliezen komen.