Bedrijven

Boekhoorn: 'Schuldenlast en ruzie nekten Hema'

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPBoekhoorn: 'Schuldenlast en ruzie nekten Hema'
RTL

Investeerder Marcel Boekhoorn wil Hema weer gezond maken door schulden terug te brengen en de verstoorde verhouding met de franchisenemers te herstellen. "Advocaten zijn niet meer welkom bij de Hema. Alleen als klant."

Dat zei Boekhoorn vanmiddag tijdens een persconferentie over de overname van Hema. Daarbij was de nieuwe eigenaar van het warenhuis opmerkelijk kritisch over het Britse private equityhuis Lion Capital, dat Hema sinds 2007 in handen had. 

Megaschuld

Zo wijt de superinvesteerder de problemen van Hema onder meer aan de hoge schuldenlast, waarmee Lion het warenhuis opzadelde.

"Ik ben al jaren een grote bewonderaar van Hema. Ooit heb ik zelfs een bod uitgebracht op het bedrijf, maar dat was veel te laag. Lion was destijds bereid om véél meer te betalen, maar kon dat alleen financieren door het bedrijf vol te hangen met een schuldenlast van honderden miljoenen."

Kijk hier de persconferentie terug: (lees verder onder video) 

Loden last

Die schulden bleken volgens de investeerder vervolgens 'een loden last, die de groei in de weg stond'. "Daardoor kon Hema niet optimaal gebruik maken van haar fantastische merk."

Boekhoorn benadrukt dat hij de financiële situatie meteen gaat verbeteren. "Er gaat 100 miljoen euro aan schuld van de balans af. En er zal een kapitaalinjectie van 40 miljoen euro worden gedaan."

Franchisenemers

Maar het terugbrengen van de schulden is niet voldoende, waarschuwt Boekhoorn. "Een gezonde balans is niet genoeg om te knallen met Hema." Een andere belangrijke voorwaarde voor succes noemt hij het herstel van de verzuurde verhouding met de ruim 100 franchisenemers, die samen 259 winkels bezitten.

Hema-koper Boekhoorn stak geld Telfort-klapper in talloze bedrijven
Lees ook

Hema-koper Boekhoorn stak geld Telfort-klapper in talloze bedrijven

Volgens Boekhoorn is er voor de overname een akkoord tussen de eigenaren van de zelfstandige vestigingen en de Hema gesloten, dat een einde maakt aan het conflict. "Advocaten zijn niet meer welkom bij de Hema. Behalve als klant."

Champions League

Daarmee zijn de grootste problemen van Hema opgelost, denkt Boekhoorn. "Maar een lagere schuld en een opgelost conflict zijn slechts voorwaarden, geen einddoelen. Het bedrijf moet weer gaan groeien en bloeien. Dat kan ook, want Hema is een van de allersterkste merken van Nederland; de potentie is enorm."

Volgens Hema-topman Tjeerd Jegen kan het warenhuis dankzij de nieuwe eigenaar weer gaan investeren in de ombouw van winkels, online verkopen en de internationale ambities. "Daardoor krijgen we meer schaalgrootte, en kunnen we in de Champions League van de retail gaan meedoen." 

Boekhoorn steekt de duimen omhoog; hetzelfde gebaar dat Nina Brink maakte bij de beursgang van internetbedrijf World Online.© Mathijs Smit
Boekhoorn steekt de duimen omhoog; hetzelfde gebaar dat Nina Brink maakte bij de beursgang van internetbedrijf World Online.
Lees meer over
Marcel BoekhoornHEMAEconomieRetail