Bedrijven

Succes van alcoholvrij bier stuwt de verkoopcijfers van Heineken

Door RTL Z / Maarten Veeger & Frederique Dormaar··Aangepast:
© ANPSucces van alcoholvrij bier stuwt de verkoopcijfers van Heineken
RTL

Heineken zet sinds een paar jaar vol in op alcoholvrij bier en dat is terug te zien in de resultaten. De stijgende verkoop van het alcoholvrije bier heeft de omzet in 2018 omhoog gestuwd. "Alcoholvrij en -arm bier is de belangrijkste prioriteit voor de toekomst en winstgevendheid van Heineken."

Heineken heeft vorig jaar een omzet geboekt van 26,8 miljard euro. Dat is 3,7 procent meer dan het jaar ervoor. De winst daalde wel met 1,6 procent tot 1,9 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die vanochtend werden gepresenteerd.

Succes van Heineken 0.0 en Radler 

De hogere omzet komt mede door de goede prestaties van de alcoholvrije biertjes van Heineken. Eind 2016 lanceerde 's werelds op een na grootste brouwer voor het eerst een alcoholvrij biertje onder eigen naam: Heineken 0.0.

Zowel Heineken 0.0 als dat andere succesvolle alcoholvrije merk van Heineken, Radler, doen het goed in Europa. In 2016 verkocht Heineken nog 12,4 miljoen hectoliter alcoholvrij en -arm bier. In 2018 was dat 13,1 miljoen hectoliter.

© Heineken N.V.

Alcohol door het putje

"Alcoholvrij en -arm bier is de belangrijkste prioriteit voor de toekomst en winstgevendheid van Heineken", stelt Ilaria Lodigiani die verantwoordelijk is voor de alcoholvrije en -arme bieren van Heineken.

Consumenten drinken namelijk steeds minder alcohol. Nu is 43 procent van de wereldbevolking nog alcoholdrinker. Volgend jaar is dat nog  41,7 procent, berekende onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Heineken.

Duur en niet gezond

Onderzoeker Alex Baverstock van Ipsos noemt verschillende verklaringen: "Er is sprake van een generatie-effect. Millennials drinken veel minder dan ouderen. En de generatie Z (weer jonger dan de millennials) drinkt nóg minder." De reden is dat de welvaart met de crisis is afgenomen. "Minder geld is minder drinken", zegt hij.

Maar ook de drinkcultuur is volgens hem veranderd. "Verantwoordelijkheid, gezondheidsaspecten, het zorgt ervoor dat mensen kiezen om niet te drinken." In Engeland wordt dat ook wel 'sobriety' genoemd.

De Buckler-lul

Ook Global Markets Insights verwacht een snelle groei van de markt voor alcoholvrije bieren en wijnen. De marktonderzoekers verwachten over vijf jaar een markt die zeker 25 miljard dollar waard is; een verdubbeling ten opzichte van 2016.

Heineken heeft niet altijd succes gehad met zijn alcoholvrije bier. Eind jaren tachtig van de vorig eeuw deed Heineken al eens een poging en introduceerde het alcoholvrije biertje Buckler. Mede door de vernietigende grappen van cabaretier Youp van ’t Hek over dit merk faalde Buckler in Nederland.

Youp van 't Hek maakt gehakt van Buckler

Lees meer over
HeinekenAlcoholvrij bierNiet-alcoholische drankenGezondheidBierEconomieMillennials