Bedrijven

Consumentenbond klaar met PostNL om klachtenregen over pakketbezorging

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANPConsumentenbond klaar met PostNL om klachtenregen over pakketbezorging
RTL

De klachtenregen vanwege de pakketbezorging van PostNL moet ophouden. De Consumentenbond is er helemaal klaar mee, volgens de belangenorganisatie 'zorgt geen enkel ander bedrijf voor zoveel klachten'. PostNL zelf zegt dat de vele klachten logisch zijn, omdat het bedrijf ook heel veel pakketjes bezorgt.

Volgens de bond klagen consumenten al jaren steen en been over PostNL. "Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten", meldt de belangenorganisatie

In 2018 was PostNL lijstaanvoerder met ruim 4600 klachten. Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje zoek raakte of niet bezorgd werd (18 procent) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16 procent).

251 miljoen pakketten

PostNL zegt in een reactie dat iedere klacht er voor een bedrijf een te veel is, maar dat de hoogste positie op het klachtenforum vooral komt door de grote hoeveelheid pakketten die het bedrijf bezorgt.

"In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan. Onterecht, we ontvangen slechts op 0,06 procent van de 1000 pakketten een klacht", aldus het bedrijf.

PostNL vult laatste postzakken gewoon weer als monopolist
Lees ook

PostNL vult laatste postzakken gewoon weer als monopolist

'Afpoeieren'

De manier waarop PostNL de klachten afhandelt, leidt volgens Klachtenkompas ook tot veel ergernis. Zo zegt het postbedrijf dat alleen een verzender een klacht kan indienen, aldus de bond.

"PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen'', zegt directeur Olof King van de Consumentenbond, die een gesprek wil om te horen wat het bedrijf gaat doen om het aantal klachten terug te dringen.

Het postbedrijf laat weten te werken aan een betere informatievoorziening en wil consumenten beter inzicht en meer controle over hun pakket geven. PostNL zegt daarnaast actief te werken aan het verbeteren van de dienstverlening.

Lees meer over
Herna VerhagenPostNLConsumentenbondWebwinkelPostConsument