Bedrijven

Megafusie ThyssenKrupp en Tata Steel gaat niet door

Door RTL Z··Aangepast:
© EPAMegafusie ThyssenKrupp en Tata Steel gaat niet door
RTL

De fusie tussen de Europese takken van de staalgiganten Tata Steel en ThyssenKrupp gaat niet door. Het Duitse bedrijf heeft dat bekendgemaakt nadat duidelijk werd dat de Europese Commissie de fusieplannen blokkeert.

ThyssenKrupp-topman Guido Kerkhoff heeft vanochtend telefonisch te horen gekregen van Eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager dat de Europese Commissie niet gaat instemmen met de fusie.

Het Indiase Tata Steel, met een grote productielocatie in IJmuiden, en het Duitse ThyssenKrupp hadden de fusie eigenlijk al in juni vorig jaar beklonken, maar de plannen stuitten op verzet van de Europese Commissie die vond dat het fusiebedrijf te machtig werd.

Te machtig

Om ervoor te zorgen dat er genoeg concurrentie op de staalmarkt blijft, moesten de bedrijven keuzen maken om bepaalde onderdelen af te stoten. Vorige maand bleek al dat die keuzes op fel verzet van het personeel kwamen te staan.

De voorgestelde maatregelen om bedrijfsonderdelen af te stoten gaan de Europese Commissie nog niet ver genoeg, schrijft ThyssenKrupp nu. Volgens het bedrijf hadden Tata en ThyssenKrupp aanzienlijke concessies gedaan, maar kon dat de zorgen van de Commissie niet wegnemen.

Dan liever geen fusie

Nog meer onderdelen afstoten of afbouwen, daar hebben Tata Steel en ThyssenKrupp geen zin, omdat daarmee de voordelen van een fusie helemaal teniet gedaan zouden worden. Kerkhoff zegt dat hij dan 'liever geen joint venture heeft, dan een vals compromis'.

Het schrappen van de fusie van de Europese staalactiviteiten van ThyssenKrupp en Tata Steel is teleurstellend, maar vormt geen gevaar voor de Nederlandse activiteiten van Tata Steel in IJmuiden, zegt Frits van Wieringen, voorzitter van de ondernemingsraad van Tata Steel Nederland.

Geen gevolgen voor IJmuiden

"Na al die tijd onderhandelen is het natuurlijk teleurstellend dat het plan niet doorgaat, maar de gevolgen voor Nederland zijn nul. We blijven in IJmuiden gewoon staal maken en zijn een winstgevende onderneming'', aldus de voorman van de personeelsvertegenwoordiging.

Het is volgens Van Wieringen nu wachten op de uitleg van de top van het moederbedrijf, het Indiase Tata Steel. "Ze zullen denk ik nog geen plan B of plan C hebben.''

Vakbond FNV verwacht ook geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij Tata Steel in Nederland. Op de lange termijn zaten er wel voordelen aan de samenvoeging, denkt bestuurder Aad in 't Veld. "Daarom is het jammer als de fusie niet doorgaat. Maar Tata IJmuiden blijft gewoon doordraaien.''

Plan B voor ThyssenKrupp

Bij ThyssenKrupp hebben ze in ieder geval wel een plan B. Het bedrijf maakte vandaag direct bekend dat het de voorgenomen opdeling van bedrijfsactiviteiten in twee divisies niet gaat doorvoeren. 

Onder druk van aandeelhouders werd in september nog een strategie uit de doeken gedaan om twee ThyssenKrupp-divisies te creëren. Onder de divisie Industrials zouden de lifttak, de auto-onderdelendivisie en de technische installatie-eenheid vallen. Bij Materials zou de handel in materialen en de scheepsbouw worden ondergebracht.

In plaats daarvan gaat gaat ThyssenKrupp de liftdivisie nu als apart bedrijf naar de beurs brengen. Daardoor zal de financiële positie van het bedrijf aanmerkelijk verbeteren, zegt Kerkhoff.

6000 banen weg bij ThyssenKrupp

ThyssenKrupp wil als gevolg van de mislukte fusie de komende drie jaar 6000 banen schrappen. Daarbij worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten.

Bij het totale aantal te schrappen banen zijn ook de 2000 arbeidsplaatsen meegerekend die verloren zouden gaan bij het slagen van de fusie met Tata. In Duitsland verdwijnen circa 4000 banen, aldus ThyssenKrupp.

Gemengde reactie op de beurzen

Uit de koersreacties blijkt dat aandeelhouders van de twee beoogde fusiepartners het nieuws heel anders beoordelen. De koers van Tata Steel op de Indiase beurs daalt fors met 6,6 procent. Het aandeel ThyssenKrupp stijgt juist 9 procent op de beurs in Frankfurt.