Van Ducktrain tot duwboot: elektrisch goederentransport in opmars

Het verkeer in de grote steden staat muurvast en zware vrachtwagens mogen niet op de grachten van Amsterdam en Utrecht rijden. Toch moeten de winkels, bewoners en horeca in de binnenstad beleverd worden.
Bedrijven zoeken massaal naar alternatieven, startups grijpen hun kans. RTLZ bracht vier recentelijke initiatieven in kaart, die de tekenfase voorbij zijn. Rijdt dit najaar in Limburg de Ducktrain rond?
De Ducktrain
Twee elektrische wagentjes volgen de fietser op de voet. Er zit nog geen veertig centimeter tussen het achterwiel van de fiets en het eerste wagentje. Als de fietser linksaf slaat, volgen de wagentjes op de voet.
Als de fietser een meter naar rechts gaat, volgen ze ook. Het geheel doet denken aan jonge kuikentjes die in een lange sliert hun moedereend volgen. In mei werd de Ducktrain gepresenteerd op The Next Web conferentie in Amsterdam.

Van Duitse makelij
De Ducktrain is bedacht door een team van de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule in Aken. Afhankelijk van het aantal volgwagentjes ligt het transportvolume tussen de twee en acht vierkante meter.
Het treintje kan zowel op de openbare weg als in een warehouse worden ingezet. Laserscanners en camera’s herkennen de bestuurder die zich op de fiets of te voet kan verplaatsen. De treintjes zijn bedoeld voor de last mile, de distributie van goederen door de binnenstad naar bijvoorbeeld horeca of winkeliers.
"Er zit maximaal veertig centimeter tussen de wagons in, zodat tijdens het transport andere mensen er niet tussendoor kunnen rijden of lopen", zegt Chief Executive Officer Kai Kreiskötter. Tests werden tot nu toe alleen uitgevoerd op privégrond.
Test in Nederland
"In september willen we ook op de openbare weg gaan rijden. We voeren nu met zeven steden gesprekken. Als het aan ons ligt komt er ook een proef op Nederlands grondgebied, ergens bij de grens met Duitsland", zegt Kreiskötter.
Het elektrisch treintje komt van de ontwerptafel van de hoogleraar Achim Kampker, ook bekend als grondlegger van de startup StreetScooter. Tussen 2010 en heden rolden meer dan tienduizend elektrisch aangedreven bestelbusjes van de band, die vooral gebruikt worden door DHL dat aandelen in de startup heeft. DHL heeft momenteel 300 StreetScooters rondrijden in Nederland.

Trens Solar Train
Met dit treintje met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kunnen grote ladingen in de binnenstad vervoerd worden, maar de treintjes kunnen ook ingezet worden om paketten te leveren aan particulieren in woonwijken.
De elektrisch aangedreven Trens Solar Trains zijn zo stil, dat je volgens de initiatiefnemers ook ’s nachts winkels zou kunnen bevoorraden. Zo ver is het nog niet, maar groothandel Sligro zet de trein nog dit jaar in voor de belevering van horeca in Gent en Antwerpen.
"We zijn nu aan het bouwen", zegt mede-eigenaar Peter Cats. "Daarna wordt de trein gekeurd zodat die op de openbare weg mag rijden. In september zou de Sligro-trein moeten rijden."
Zonnepanelen
Het dak van de trekker en de daken van de wagons zijn uitgerust met zonnepanelen, die op een zonnige dag 4000 wattpiek per uur opbrengen. Vol opgeladen batterijen zijn genoeg voor een actieradius van 300 kilometer.
De wagons hebben ieder een netto laadvermogen tot 2000 kg. Bij Sligro passen tien rolcontainers in een wagon.

De elektrische bakfiets
Een van de alleroudste vormen van goederentransport is terug, maar wel in een nieuw jasje. DHL vervangt in grote steden langzaam de bestelbusjes door de elektrische bakfiets.
Inmiddels rijden er bijna 80 parcycles (samentrekking van parcel en cycle) en cubicycles (vierkante afneembare container) rond in steden als Breda, Amsterdam, Enschede, Delft, Maastricht en Nijmegen.
Ook andere logistiek dienstverleners vervangen de bestelbus of truck door elektrische bakfietsen. PostNL stapte eind vorig jaar in de binnenstad van Rotterdam over op bakfietsen om zakelijke post en pakketten duurzaam te bezorgen.
In 2025 wil PostNL alle post en pakketten in 25 grote Nederlandse binnensteden uitstootvrij bezorgen.

Zoev City
Met een vrachtwagentje door de binnenstad van Amsterdam? Trek er van noord naar zuid maar een uurtje voor uit. Dat terwijl het centrum omringd is met water.
De startup Zoev City heeft een elektrische sleep-/duwboot ontwikkeld, waarmee bouwmateriaal naar de verschillende bouwprojecten in de binnenstad wordt gebracht.
De duwbak kan 90 ton of 160 kuub transporteren. Dat zijn vier volle vrachtwagens. Op termijn moeten er vijftien hubs langs kades komen, waar transportschepen kunnen laden en lossen, waarna lading met elektrische wagentjes door gaat.