Unilever wil in 2025 meer plastic inzamelen dan verkopen
Levensmiddelengigant Unilever wil over een paar jaar plasticneutraal zijn. Het is de bedoeling dat het bedrijf tegen die tijd meer plastic inzamelt dan het verspreidt. Dit doel halen, blijkt alleen nog niet zo makkelijk.
Op dit moment is Unilever ongeveer goed voor 700.000 ton nieuw plastic per jaar. En dat moet dus minder worden, vindt de levensmiddelengigant.
Minder plastic
In de eerste plaats wil Unilever 50 procent minder nieuw plastic gebruiken dan nu. Een deel van de reductie wil het bedrijf doorvoeren door simpelweg minder plastic te gebruiken in de verpakkingen van producten. Dat moet zorgen voor een verlaging van de 'plasticuitstoot' van 100.000 ton per jaar.
Daar heeft Unilever ook al wat concrete plannen voor verzonnen. Zo komen er Solero-ijsjes die zonder eigen plastic wikkel verkocht worden. De verpakking van zes van die ijsjes krijgt speciale vakjes, waar de ijsjes uitgepakt kunnen worden. Ook krijgt de Dove bar, een zeepje, geen plastic laagje meer in de verpakking.
Niet eenvoudig
De rest van de reductie in het gebruik van nieuw plastic moet voor elkaar gebokst worden door niet-recyclebaar plastic te vervangen door plastic dat wel te recyclen of te hergebruiken is. Door de maatregelen zou Unilever in 2025 nog 350.000 ton nieuw plastic de wereld in helpen en in totaal op 600.000 ton uitkomen.
Dat is nog altijd een flinke hoop plastic, maar het bedrijf wil minstens net zoveel plastic inzamelen en verwerken als het verspreidt. Maar dat is nog niet zo eenvoudig, legt een woordvoerder van Unilever uit.
Om de doelstelling te halen zal het bedrijf jaarlijks ruim 200.000 ton aan recyclebaar plastic moeten gebruiken, maar op dit moment is dat plastic – dat ook nog aan de standaarden voor levensmiddelen moet voldoen – helemaal niet voorhanden.
Evenveel ingezameld als verkocht
Daarom gaat Unilever investeringen doen en partnerschappen opzetten op het gebied van plasticinzameling, zodat er ook daadwerkelijk meer herbruikbaar plastic ingezameld wordt, dat vervolgens kan worden hergebruikt. Welk bedrag daarmee gemoeid is, wordt niet bekendgemaakt.
Ook gaat Unilever dus meer gerecycled plastic aankopen en meedoen aan programma's waarbij het bedrijf rechtstreeks betaalt voor de inzameling van plastic.
Uiteindelijk moet dat er dus toe leiden dat Unilever meer dan 600.000 ton plastic per jaar helpt inzamelen, waardoor er minimaal evenveel wordt ingezameld als er wordt verkocht.