Transportsector lijdt onder stikstofregels en groei van Schiphol
De sector Transport en Logistiek staat er slecht voor. Vrachtwagenchauffeurs, binnenvaartschippers en vrachtpiloten krijgen komend jaar minder te vervoeren door economische tegenslag, de stikstofregels en de groei van Schiphol.
De groei van de sector Transport en Logistiek vertraagt van 1,5 procent naar 0,5 procent, berekenden economen van ABN Amro.
Komende jaren vlakt de groei van de Nederlandse economie af en dat merken meer sectoren. Dat de transportsector nog veel harder geraakt wordt, komt door de strengere stikstofregels. Door het nieuwe beleid wordt in 2020 minder gebouwd. En dat betekent dat er minder grondstoffen en materialen vervoerd worden.
Schepen en vrachtwagens
Vooral de binnenvaart krijgt last van het stikstofbeleid. Zo'n 40 procent van het vrachtvolume op binnenvaartschepen bestaat namelijk uit grondstoffen en materialen voor de bouw. ABN verwacht dat de binnenvaartsector in 2020 met 1 procent zal krimpen.
Ook vrachtwagenchauffeurs hebben minder te vervoeren. De vraag naar wegvervoer neemt af dit jaar en de groei daalt van 1,5 procent in 2019 naar 0,5 procent in 2020.
Vrachtvliegtuigen: opgestaan, plaats vergaan
De luchtvracht heeft het al een tijdje zwaar te verduren. In 2019 daalde het aantal vrachtvluchten met 12 procent. Dat komt deels door economische tegenslag, maar vooral door het beleid van Schiphol.
Verbetering zit er niet in. Schiphol is hard gegroeid en heeft een maximum van 500.000 vliegbewegingen (ook wel 'slots') per jaar bereikt. De slots die de luchtvracht tijdens de economische terugval niet heeft gebruikt, zijn vervallen en toegewezen aan bijvoorbeeld populaire vakantievluchten. De luchtvracht krijgt deze slots niet zomaar terug. Groeien na de krimp wordt dus lastig.
Elektrische schepen
Om in de toekomst wel weer te groeien, moet de transportsector verduurzamen. Er zijn twee manieren, zegt sectoreconoom Albert Jan Swart: efficiënter plannen en vervoersmiddelen verduurzamen. Zo zouden bedrijven moeten investeren in elektrische vrachtwagens en schepen.
Swart: "Bedrijven die vooroplopen op het gebied van duurzaam uitgevoerd transport, kunnen profiteren. Het aanbieden van duurzame logistieke diensten is een manier om onderscheidend te zijn in een markt waarin vaak hevig op prijs geconcurreerd wordt."