Bedrijven

Op deze spoortrajecten moet je in 2020 het meest omreizen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPOp deze spoortrajecten moet je in 2020 het meest omreizen
RTL

Ook dit jaar wordt er weer flink aan het spoor gewerkt. Het aantal reizigers neemt toe, dus moet het spoor worden uitgebreid. Daar heb je de meeste last van als je via Geldermalsen reist, zo laat Prorail aan RTL Z weten. En ook op andere trajecten hebben reizigers last van werkzaamheden.

Spoorbeheerder Prorail berekent de hinder voor de reizigers aan de hand van het aantal werkzaamheden en de minuten die ze daardoor extra moeten reizen. Reis je via Geldermalsen, dan heb je last van 11 procent van de werkzaamheden voor 2020. 

Wanneer de reizigers er last van hebben is volgens NS woordvoerder Erik Kroeze nog niet definitief. "We weten nu waar aan het spoor wordt gewerkt, maar de detailinformatie over de aangepaste dienstregeling is dat nog niet. Als het zo ver is delen we het met de reizigers." 

Omreizen op deze trajecten

Verder zullen reizigers de meeste hinder ondervinden op het traject tussen Groningen en Assen. Ook als je reist via Zwolle heb je regelmatig last van werkzaamheden.

Mensen die reizen tussen Utrecht en Ede, reizen vanaf Den Haag, Dordrecht, tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer Arena, en tussen Weert Roermond en Sittard, zijn komend jaar extra tijd kwijt aan hun treinreis. 

"Dit zijn de drukste trajecten van Nederland, dus het is logisch dat daar de meeste hinder ontstaat," zegt Andy Wiemer, woordvoerder van ProRail. "We proberen het op zo’n manier te doen dat reizigers er de minste last van hebben."

388 miljoen extra minuten

In totaal is de hinder voor reizigers 388 miljoen extra minuten. Dat is zo'n 3 procent minder dan in 2019, toen was dat nog 398 miljoen extra reisminuten door werkzaamheden.

"Als er hinder is door werkzaamheden, dan moet je omreizen met de trein of gebruik maken van een bus," licht de woordvoerder toe. "Als het zover is maakt de NS het bekend." 

Volgens de NS woordvoerder proberen ze de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. "We proberen altijd treinen in te zetten voor het omreizen, we zijn tenslotte de NS. Alleen als het echt niet anders kan zetten we bussen in." 

Lees meer over
ProRailSpoorwegen