Bedrijven

Biermerk gelinkt aan dodelijk virus: 'Botte pech voor Corona'

Door Jelle Maasbach··Aangepast:
Biermerk gelinkt aan dodelijk virus: 'Botte pech voor Corona'
RTL

Het coronavirus is niet alleen een groot gevaar voor de volksgezondheid, het doet volgens merkdeskundigen ook het gelijknamige Mexicaanse biermerk niet veel goeds. "Dit is iets wat je als merk absoluut niet wil."

In Azië grijpt het coronavirus steeds verder om zich heen. Acht steden in China zitten inmiddels op slot om verdere verspreiding te voorkomen. In het afgesloten gebied wonen naar schatting zo'n 26 miljoen mensen. In totaal zijn al 25 mensen overleden, meer dan 800 mensen zijn besmet.

Veel beleggers zijn bang voor het virus en verkopen aandelen. Beurskoersen in China, Japan en Hongkong gingen flink naar beneden. Beleggers verwachten dat beursgenoteerde bedrijven financieel geraakt worden door het virus.

Link met het biertje

Het virus is uiteraard verschrikkelijk voor de slachtoffers, zegt merkdeskundige Paul Moers. Maar ook voor bierbrouwer ABInBev, de eigenaar van Corona. "Corona heeft een uitstekend imago, maar hun merk wordt nu geassocieerd met dit virus."

Volgens Moers 'gaat dit toch tussen de oren zitten van klanten'. "Gaat het over het coronavirus, dan leggen ze de link met het biertje van Corona. Het vervelende voor Corona: je kan hier niks aan doen. Het is echt botte pech", zegt Moers.

Altijd negatief

Rob Benjamens is het met hem eens. "Corona wordt nu geassocieerd met ziektes en ongelukken. Hier zijn ze bij Corona niet blij mee", zegt de merkendeskundige.

"Corona wordt vaak in cafés gedronken", vervolgt Benjamens. "Iedereen ziet je met die doorzichtige fles. Er worden flauwe opmerkingen gemaakt of juist heel serieus commentaar op gegeven. Het pakt hoe dan ook altijd negatief uit voor Corona zelf."

Geen maatregelen tegen coronavirus op Schiphol, wachten op WHO-besluit
Lees ook

Geen maatregelen tegen coronavirus op Schiphol, wachten op WHO-besluit

Corona kan niks doen

Er is niet veel dat Corona zelf kan doen, maar volgens Moers kunnen ze wel wat laten. "Ze moeten nu echt geen grote campagnes lanceren. Want dat zullen nog meer mensen denken: is dit hetzelfde? En de mensen die het al dachten, worden nogmaals getriggerd", aldus de deskundige. "Mijn advies: stil blijven zitten."

Daar sluit Benjamens bij aan. "Je kan als bedrijf niks doen. Elke publiciteit is verkeerd, want het gaat hier om leed. Je kan en wil hier niet gevat op reageren, dat valt verkeerd."

Corona: gevolgen niet duidelijk

Eigenaar ABInBev laat aan RTL Z weten dat dat ze niet kunnen aangeven of het coronavirus invloed heeft op de verkoop of het imago van het merk van hun Coronabier. "We kunnen op dit moment niet in kaart brengen wat de gevolgen zijn", aldus een woordvoerder.

Benjamens verwacht niet dat Corona nu fors minder verkocht gaat worden. "Dat is ook te hopen voor ze. Stel dat de omzet terugloopt, zal dat onder andere kopers misschien voor een psychologisch effect zorgen. Zo van: daar is wat mis mee. Al denk ik niet dat dat zal gaan gebeuren."

Corona is sinds 2012 in handen van ABInBev. Het betaalde zo'n 16 miljard euro voor het moederbedrijf, het Mexicaanse Grupo Modelo. Corona behoort tot de meest populaire biermerken van de bierbrouwer en staat al jaren in de top 10 van meest gedronken biertjes wereldwijd.

Lees meer over
AB InbevBierZ link in bio