Ahold valt tegen in de VS, maar Albert Heijn en Bol.com maken dat goed
De resultaten van Ahold Delhaize in het vierde kwartaal waren weliswaar volgens verwachting, maar de zaken in de VS vielen tegen. De beter dan verwachte omzet en winst in Nederland compenseerden dat.
In de maanden oktober tot en met december steeg de omzet van Ahold Delhaize met 3,1 procent tot 17,4 miljard en de nettowinst groeide zelfs met 6,9 procent tot 544 miljoen euro.
Een beter beeld van de ontwikkeling bij de supermarktketen geeft de onderliggende operationele winst en die nam met 3 procent toe.
VS valt tegen
De VS, verreweg de belangrijkste markt voor Ahold, zorgt voor een teleurstelling: de operationele winst daalde met ruim 4 procent en dat was ook nog eens slechter dan beleggers hadden gedacht.
Ahold steekt extra geld in het verbeteren van de distributie en het drukken van de kosten.
Online stopt deels met online in de VS
Het concern stopt in de VS met een bezorgdienst voor boodschappen in de staten Illinois, Wisconsin en Indiana. Daar werken 500 mensen. Het onderdeel is goed voor bijna 100 miljoen dollar aan omzet van de in totaal 1,1 miljard dollar aan omzet die Ahold in de VS met online verkopen onder de naam Peapod binnenhaalt.
Ahold zal zich in de VS richten op online verkopen aan de oostkust, waar het ook supermarktketens heeft. Het denkt daar met 30 procent te kunnen groeien in 2020.
Albert Heijn en Bol.com
Veel beter gaat het in Nederland, waar omzet en resultaat meer stegen dan verwacht. Dat komt door de groei van marktaandeel bij Albert Heijn. De online verkopen namen in het vierde kwartaal met 27,4 procent toe. Hieronder vallen zowel Bol.com als Ah.nl.
Ahold geeft geen afzonderlijke cijfers voor Bol.com. Het concern geeft alleen de groei van de omzet bij de webwinkel, die was met 28,7 procent wel een stuk lager dan in de eerste negen maanden van het jaar. De winstmarge bij Bol.com verbeterde wel.
België en Centraal-Europa
De resultaten in België kwamen overeen met de verwachtingen, terwijl Centraal- en Oost-Europa (onder meer Tsjechië, Roemenië en Griekenland) het wat beter deden dan gedacht.
Binnen het geheel nemen de resultaten van België een ondergeschikte plaats in. België is de thuismarkt van Delhaize, waarmee Ahold vier jaar geleden fuseerde. De winst in Centraal- en Oost-Europa is 2,5 keer zo groot als die in België, mede doordat de marges een stuk hoger zijn.
Ahold Delhaize als geheel wist afgelopen jaar de kosten met in totaal 709 miljoen euro te drukken en dat is meer dan de 660 miljoen waarvan het eerder uitging. Daarom verhoogt het de doelstelling voor kostenbesparingen in 2021 met 100 miljoen euro tot 1,9 miljard euro.
2020
Voor 2020 denkt Ahold dat de onderliggende onderliggende operationele marge in lijn zal zijn met die van afgelopen jaar. De onderliggende winst per aandeel, dus zonder rekening te houden met bijzondere posten, zal met rond de 5 procent toenemen.
Beleggers zijn licht teleurgesteld over de cijfers. De koers van Ahold Delhaize daalt licht, terwijl de AEX-index juist stijgt.