Bedrijven

Coronavirus kost Air France-KLM 200 miljoen

Door RTL Z··Aangepast:
Coronavirus kost Air France-KLM 200 miljoen
RTL

Air France-KLM verwacht een kostenpost tot 200 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2020, als gevolg van de uitbraak van het coronavirus.

Tijdens een toelichting op de jaarcijfers van 2019 zei financieel directeur Frédéric Gagey dat hij rekening houdt met een fors lagere operationele winst.

Eind januari schortten KLM en Air France vluchten van en naar China op vanwege het coronavirus. Het Aziatische land is goed voor grofweg 5,5 procent van de netwerkactiviteiten van het bedrijf, exclusief de diensten van prijsvechter Transavia.

Nu de vluchten naar China niet worden uitgevoerd, zorgt dat voor omzetverlies, ook omdat minder overstappers gebruik maken van andere vluchten van de luchtvaartcombinatie.

IATA-cijfers

Ook andere luchtvaartmaatschappijen hebben er last van. In totaal gaat het om een omzetverlies van in totaal meer dan 29 miljard dollar. Dat voorspelt de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA. Het gaat om een eerste schatting van de schade als gevolg van de epidemie.

De verspreiding van het virus in voornamelijk China zorgt er waarschijnlijk voor dat de vraag naar vliegreizen in Oost-Azië met 13 procent daalt.  

De brancheorganisatie denkt aan hulp van de overheid. "Vliegmaatschappijen en overheden moeten hier samen uitkomen", zegt IATA-topman Alexandre de Juniac.

De prognose is gebaseerd op de ervaringen van de luchtvaartindustrie gedurende de SARS-epidemie in 2003. Vliegmaatschappijen hadden toen zes maanden lang te maken met scherp dalende ticketverkopen, gevolgd door een even snelle opleving van de vraag.

Meer omzet, minder winst

Air France-KLM sloot 2019 af met een omzet van 27,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een toename van 3,7 procent. De operationele winst kwam uit op 1,1 miljard euro, hetgeen bijna een vijfde minder was dan een jaar eerder. De nettowinst zakte met 130 miljoen euro tot 290 miljoen euro.

Het concern kampte vorig jaar onder meer met opgelopen brandstofkosten. Deze vielen uiteindelijk op jaarbasis 550 miljoen euro hoger uit. Ook andere kosten gingen omhoog, waaronder die voor personeelsregelingen. De aanhoudende malaise in de vrachtsector deed het resultaat van de onderneming ook geen goed.

 

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartCovid-19KwartaalcijfersChina