Omzet supermarkten door hamsteren hoger dan met kerst
Traditiegetrouw is de week voor kerst dé topweek voor supermarkten. Maar dit jaar wordt die week met gemak voorbijgestreefd. In de tweede week van maart hebben consumenten namelijk door al het hamsteren veel meer uitgegeven aan boodschappen.
Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek opgemaakt uit omzetcijfers van verschillende supermarkten. De week van 9 tot en met 15 maart laat een flinke piek zien in de omzetcijfers.
Houdbare producten
Niet geheel verrassend kwam die omzet vooral uit houdbare producten, zoals rijst, bloem en diepvriesgroenten. De omzet daaruit lag 115 procent hoger dan in dezelfde week een jaar eerder.
Ook van verse groenten werd meer verkocht, maar dat lag met een toename van 30 procent een stuk lager.
Wc-papier
Ook de verkoop van (hand)zeep schoot met een factor vijf omhoog.
Wc-papier werd ongeveer twee keer meer verkocht dan normaal, terwijl dat product door het jaar heen verder een stabiele omzet laat zien. Wat bedrijven nu minder hoeven in te slaan aan wc-papier, is in de supermarkten ruimschoots ingehaald.
Groothandels
Niet alleen de supermarkten zagen flinke groei in de verkopen afgelopen weken: ook online boodschappen doen nam een vlucht, wat zorgde voor lange(re) wachttijden bij bezorgdiensten.
Groothandels als Makro en Sligro gingen daarnaast open voor gewone consumenten om ervoor te zorgen dat iedereen aan eten kon blijven komen en om ook de druk op supermarkten te verlagen.
Horecagroothandel Sligro maakte daarmee enigszins het verlies aan omzet goed die het bedrijf lijdt door het tijdelijk sluiten van cafés en restaurants.