Bedrijven

Tientallen vliegtuigen parkeren: een hele operatie, maar wel gratis

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPTientallen vliegtuigen parkeren: een hele operatie, maar wel gratis
RTL

Nederlandse vliegvelden schieten de noodlijdende luchtvaartsector te hulp. Omdat er nog nauwelijks gevlogen wordt, worden veel toestellen geparkeerd. Dat is een flinke operatie. Een lichtpuntje: er hoeft geen parkeerticket gekocht te worden. 

"Gezien de uitzonderlijke situatie hebben we besloten tot eind juni geen kosten in rekening te brengen voor het parkeren van vliegtuigen", laat Hans van Kastel, woordvoerder van Schiphol weten aan RTL Z. Wat het de luchthaven aan inkomsten scheelt, wil hij niet zeggen. 

Vanaf volgende week vliegt KLM nog maar een tien procent van wat het normaal vliegt. En Transavia, TUI en Corendon zijn helemaal gestopt met vliegen, op een enkele repatriëringsvlucht na. Al die vliegtuigen ergens parkeren is nog een hele toer. 

Rampspoed luchtvaart: Corendon annuleert vakanties, KLM schrapt meer vluchten
Lees ook

Rampspoed luchtvaart: Corendon annuleert vakanties, KLM schrapt meer vluchten

150 toestellen

De vier Nederlandse maatschappijen hebben samen bijna 300 toestellen, waarvan er ongeveer 150 voor onbepaalde tijd aan de grond gehouden zullen worden, meldde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan de Tweede Kamer. 

Op Schiphol is er ruimte voor ruim 200 toestellen, bij Eindhoven Airport kunnen tien vliegtuigen staan en op Rotterdam The Hague Airport twaalf. Ook deze rekenen geen parkeergeld, is besloten. De twee zijn helemaal of deels eigendom van de Royal Schiphol Group.

De twee kleinere vliegvelden hebben in potentie wel ruimte voor een paar vliegtuigen extra, maar dan moeten ze dicht en dat is geen optie. Dat is vanwege vluchten waarmee Nederlanders zijn opgehaald uit het buitenland, voor zakenreizen en helikopters van hulpdiensten en als uitwijkoptie voor toestellen in nood, legt Raymond de Jong van het Rotterdamse vliegveld uit.

50 toestellen geparkeerd

Omdat er nog wel gevlogen wordt, is er voorlopig geen tekort aan parkeerplek. Op Schiphol staan al 50 vliegtuigen en op de andere twee vliegvelden staan in totaal twaalf toestellen van Transavia. 

Voor de maatschappijen met een thuisbasis in Nederland, zijn er dus genoeg plekken. Andere maatschappijen die hun vliegtuigen in Nederland willen stallen omdat ze nergens anders plek hebben, moeten geduld hebben. Schiphol verwacht die ook niet, laat Van Kastel weten. 

Voorrang Nederlandse bedrijven 

Eerst zijn de Nederlandse maatschappijen aan de beurt, tot die tijd krijgen buitenlandse bedrijven nul op rekest, aldus De Jong. Easyjet is een uitzondering, omdat dit bedrijf ook een thuisbasis op Schiphol heeft. 

KLM heeft volgens de eigen site in totaal 168 toestellen van verschillende types. Transavia heeft in totaal 83 vliegtuigen, Corendon heeft er 25 en TUI negen

Bij KLM zijn overigens de iconische 747's niet meegerekend. KLM had er nog tien, maar die zouden volgend jaar uit de roulatie genomen worden. Vanwege de coronacrisis gebeurt dat nu al. Het is onduidelijk waar deze toestellen worden neergezet, KLM kon daar niet direct uitsluitsel over geven. 

KLM blijft vliegen

Schiphol verwacht in totaal 150 toestellen te moeten parkeren, maar meer 'zou ook zeker kunnen', laat Van Kastel weten. Dat er ruimte blijft, is deels omdat KLM tot en met 3 mei nog naar 57 bestemmingen blijft vliegen. Dat is tien procent van het aantal vluchten dat de maatschappij normaal gesproken uitvoert. 

Stel dat alle vliegvelden onverhoopt toch vol raken, dan is het ook nog een optie om militaire vliegvelden te gebruiken, aldus minister Van Nieuwenhuizen. 

Een vloot vliegtuigen ergens stallen, is geen sinecure. Er moet met tal van zaken rekening gehouden worden om de ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. 

Uitgekiend parkeerbeleid

Schiphol sluit dit weekend vijf van de zeven pieren, omdat er nu eenmaal nauwelijks reizigers zijn en om toestellen kwijt te kunnen. Maar zomaar even een Boeing of Airbus bij de pier inparkeren is niet de bedoeling. Het liefst wordt een toestel geparkeerd op de plek waar deze later weer in gebruik genomen wordt, schrijft Van Nieuwenhuizen. 

Om meteen te kunnen vertrekken als dat weer kan, is het ook handig als onderhoudsmonteurs en schoonmakers er bij kunnen. Extra moeilijkheidsgraad: het ene toestel is het andere niet. De toestellen voor de langere afstanden nemen nu eenmaal meer ruimte in beslag dan die voor de vluchten binnen Europa en daar moet dus ook nog rekening mee gehouden worden bij het parkeren.

Lees meer over
Cora van NieuwenhuizenSchipholAir France KLMTransaviaTui TravelCorendonMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatLuchtvaartToerismeVliegveld