Bedrijven

Tijd dringt voor KLM, geld raakt op in derde kwartaal

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© Robin UtrechtTijd dringt voor KLM, geld raakt op in derde kwartaal
RTL

KLM moet aan extra geld zien te komen, en een beetje snel ook. Volgens het scenario waar de luchtvaartmaatschappij zelf mee werkt is het geld in het derde kwartaal van het jaar op. De luchtvaartmaatschappij zinspeelt zelfs op een kapitaalinjectie van de overheid door aankoop van aandelen.

Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van KLM. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is de luchtvaart op een haar na stilgevallen.

Deze maand verwacht KLM zelfs maar 5 tot 10 procent van het normale aantal vluchten uit te kunnen voeren. Door het annuleren van duizenden vluchten dreigt nu snel het geld op te raken.

Geld raakt op

KLM gaat ervan uit dat de komende drie maanden slechts een fractie van de vluchten uitgevoerd kan worden en dat er daarna mondjesmaat herstel optreedt. In het derde kwartaal ontstaat er dan een 'tekort aan liquiditeit', volgens de maatschappij. Met andere woorden, dan heeft het bedrijf te weinig geld in kas om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

Maar KLM zegt te verwachten dat het voldoende geld weet op te halen om het, op zijn minst, tot het einde van het jaar uit te kunnen zingen.

Staatssteun

Om extra geld op te kunnen halen onderhandelt KLM samen met moederbedrijf Air France-KLM met de Franse en Nederlandse overheid en banken om fikse leningen te krijgen, die door de staat worden gegarandeerd. Maar dat is niet het enige waarover wordt nagedacht.

Er wordt ook gesproken met de Nederlandse overheid over directe leningen van de staat aan KLM en zelfs over het kopen van aandelen, staat te lezen in het jaarverslag. Dat wil zeggen: gehele of gedeeltelijke nationalisering.

Alle opties open

Het ministerie van Financiën wil niet inhoudelijk reageren op het scenario vaan aandeleninkoop.

"We doen alles om de onderneming overeind te houden, als er steun komt zullen daar wel voorwaarden aan zitten." Over hoe die steun eruit zal zien doet het ministerie geen uitspraken, daarbij wijst Financiën erop dat Air France-KLM beursgenoteerd is en dat dat koersgevoelige informatie is. 

Een woordvoerder van KLM laat weten dat het bedrijf alle mogelijkheden open wil houden, maar dat uitbreiding van het belang van de Nederlandse staat 'op dit moment niet speelt'. De onderhandelingen zouden zich volgens de woordvoerder toespitsen op door de staat gegarandeerde bankleningen of leningen direct van de overheid.

Belang van 6 procent

De staat heeft al sinds jaar en dag een beperkt belang in KLM, van bijna 6 procent. Vorig jaar nam de staat ook een belang van 14 procent in moederbedrijf Air France-KLM. 

Tot nu toe bevestigden de overheid en het bedrijf wel dat er werd onderhandeld over staatssteun, maar zowel het ministerie van Financiën als Air France-KLM wilden over de aard van die steun niet veel kwijt.

Twee jaar vooruit

De verwachting – of hoop – van KLM is dat met de steun van de overheid, in welke vorm dan ook, er in ieder geval voor de komende twee jaren gegarandeerd kan worden dat er genoeg geld in kas is om aan de verplichtingen te voldoen.

Lees meer over
Pieter ElbersAir France KLM