Meer ruimte en kortere reistijd: NS laat weer intercity's rijden
Wie met het openbaar vervoer reist, heeft vanaf vandaag iets meer opties en als het goed is óók meer ruimte. De NS breidt de dienstregeling uit door weer met intercity's te gaan rijden. Andere ov-bedrijven schakelen daarom ook een tandje bij.
Omdat de NS weer intercity's inzet, wordt de reistijd voor langere afstanden korter. Het doel daarvan is dat er meer ruimte is voor mensen met het ov van en naar hun werk reizen. Het spoorbedrijf benadrukt dat de trein 'even geen uitje' is.
Geen 1,5 meter
Sinds 21 maart rijdt de NS in een speciale basisdienstregeling, met vanaf ieder station twee treinen per uur in iedere richting. Omdat die treinen op ieder station stoppen, duurden reizen over de lange afstand een stuk langer. Bovendien werd het op sommige trajecten te druk in de trein, waardoor het niet mogelijk was om 1,5 meter afstand te houden. Met de intercity's erbij hoopt NS dit te verhelpen.
Metrolijn erbij
Om extra reizigers uit de trein verder te kunnen vervoeren, laat het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB enkele trams vaker rijden. Daarnaast wordt metro 51 weer in gebruik genomen, waardoor vier van de vijf metrolijnen in de hoofdstad weer in gebruik zijn.
Met het opschalen anticipeert het GVB op 11 mei. Dan gaan de basisscholen weer open, en zullen veel jongeren in Amsterdam weer met het ov gaan reizen.
Bussen erbij
Door het besluit van de NS zullen op andere plekken in Nederland vervoersbedrijven ook extra bussen of trams laten rijden. "Het is één groot netwerk, als NS ineens met een extra intercity in plek A komt, dan heeft dat gevolgen", zegt Pedro Peters, woordvoerder van koepelorganisatie OV NL.
"Bij een trein moet dat ruim van tevoren worden geregeld, die zet je niet zomaar even in."
Wat die gevolgen exact zijn, is niet te zeggen omdat de dienstregeling voortdurend veranderd. "Bij een trein moet dat ruim van tevoren worden geregeld, die zet je niet zomaar even in", legt Peters uit.
'Reis vooraf goed plannen'
Bij vervoersbedrijven Connexxion en Arriva, die op enkele trajecten in Nederland ook passagierstreinen laten rijden, wordt de dienstregeling overigens nog niet aangepast. De twee bedrijven zetten bussen in, als het drukker wordt in bus of trein.
Voor bus- of tramlijnen wordt soms à la minuut een extra rit gepland, als chauffeurs zien dat het te druk wordt. "Dat finetunen doen alle bedrijven en zeker als NS met extra treinen gaat rijden", verzekert Peters. Hij adviseert reizigers om hun reis vooraf goed te plannen.