Europese Commissie akkoord met miljarden staatssteun voor Air France
De Europese Commissie heeft het Franse plan voor noodstaatssteun voor Air France goedgekeurd. Het gaat om een hulppakket van 7 miljard euro in leningen en garanties dat Air France moet redden van de ondergang.
Met het steunpakket verleent de Franse overheid op korte termijn liquiditeitshulp aan de luchtvaartmaatschappij, die zwaar getroffen is door de coronacrisis. Vliegtuigen blijven aan de grond en personeel heeft niets te doen. Er komt geen geld binnen, maar de kosten blijven hoog.
Uitzondering voor bedrijven in nood
Normaal gesproken mogen landen in de Europese Unie bedrijven niet op deze manier ondersteunen. In de coronacrisis maakt de Europese Commissie echter een uitzondering. Het komt erop neer dat landen veel meer hulp mogen geven aan bedrijven die in financiële nood verkeren.
Werkgelegenheid
"De luchtvaartindustrie is erg belangrijk voor werkgelegenheid en om de verbinding met andere landen te houden", zegt Margrethe Vestager, de EU-commissaris die belast is met mededinging en concurrentie. "Air France heeft sinds de uitbraak van het coronavirus een essentiële rol gespeeld in het repatriëren van burgers en het vervoeren van medische apparatuur."
"De 7 miljard euro aan leningen en garanties geeft Air France de cash die het nodig heeft om de gevolgen van de uitbraak op te vangen", zegt Vestager, die benadrukt dat ze heeft samengewerkt met Frankrijk en andere lidstaten om te zorgen dat er snel maatregelen kunnen worden genomen die voldoen aan de EU-regels.
De steun aan Air France komt met een niet-bindende voorwaarde om de CO2-uitstoot te verlagen, minder binnenlandse vluchten uit te voeren en zuinigere vliegtuigen te kopen. De Europese Commissie is tevreden over de extra aandacht voor duurzaamheid.
Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid dat de Europese Commissie ook zal instemmen met het Nederlandse plan om KLM noodsteun ter waarde van 2 tot 4 miljard euro te verlenen. Ook dat steunpakket zal bestaan uit directe leningen en garanties waarbij de staat garant staat voor bankleningen.
Voorwaarden staatssteun KLM
Hoe het plan van de Nederlandse overheid er precies uitziet is nog niet duidelijk. Er moet nog onderhandeld worden over de voorwaarden die verbonden worden aan de steun. Zo willen verschillende partijen dat KLM te maken krijgt met verplichtingen op gebied van werkgelegenheid, milieu-impact en overlast voor omwonenden. Ook mogen er geen salarisverhogingen plaatsvinden en worden er geen bonussen of dividenden uitgekeerd.
Een woordvoerder van de Europese Commissie kon nog niets zeggen over of de Europese Commissie het Nederlandse voorstel voor staatssteun al heeft ingediend.